اصول معماری باشگاه یوگا

 باشگاه یوگا:

چند دهه است که تعدادی از تمرینات و مراقبات شرقی وارد فرهنگ غربی و نتیجتا بین‌المللی شده اند. موضوعی که چالش های جدید و جالبی، اعم از مسائل زیبایی شناختی، کاربردی و محیطی را برای معماران و طراحان ایجاد کرده است.در این مقاله قصد داریم در مورد باشگاه یوگا و اصولی که باید در این باشگاه رعایت شد با شما صحبت کنیم.

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714                 شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930                     شماره موبایل: 09223654069

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید

تمرینات و مراقباتی که به طور کامل احاطه بر نیازهای جسمانی، روانی و روحی انسان ها دارند و این ارتباط قوی، آنالیز و شناخت کامل معماران و طراحان از این مفاهیم را بسیار ضروری و حیاتی می سازد تا توان و امکان طراحی و برنامه ریزی درست را داشته باشند. باید در نظر داشت که محیط هایی که برای چنین نیازهایی طراحی می شوند، محدود به فعالیت باشگاهی و ورزشی نمی شوند و محیط های درمانی و حتی گاها اقامتی را نیز در بطن خود جای می دهند.

مطلب زیر با مطالعه تعدادی از پروژه های موفق انجام یافته، به بررسی و معرفی تعدادی استاندارد و توصیه برای طراحی و معماری باشگاه های یوگا و مدیتیشن میپردازد.

فضاها

هرچند اکثر تمرینات در باشگاه یوگا فضای مخصوص به خود را می طلبند، اکثر آنها در یک فضای مرکزی وسیع و باز که در ارتباط با چند اتاق پشتیبانی هستند، انجام می شوند.

اصول معماری باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
اصول معماری باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم

مطلب پیشنهادی:‌ یوگا و معماری 

اتاق یا تالار اصلی

این فضای مرکزی در باشگاه یوگا، مکانی است که مخصوص به انجام فعالیت های جمعی می باشد. در اکثر موارد، این فضا پلان آزاد و منعطف بوده و قابلیت میزبانی از فعالیت های مختلف را دارد. برای تعریف استاندارد اندازه این فضا، میتوان به اندازه استاندارد مت یوگا در حالت پهن شده استناد کرد که حدودا 0.6*1.70 متر میباشد. حدود 50 سانتیمتر فضا برای آزادی انجام حرکات بین دو مت نیز باید در نظر گرفته شود.

 باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم

این مطلب را از دست ندهید:‌ طراحی باشگاه در تبریز 

اکثر این فضاها دارای فضایی سکو مانند برای مربی یا استاد هستند که امکان دید مناسب به کاربران و همچنین تسلط کافی به همه نقاط کلاس توسط استاد یا مربی را ایجاد کند. همچنین توصیه می شود که تعدادی قفسه برای جاگذاری ابزارهای ضروری و شخصی کاربران فضا، اعم از حوله، بطری آب و آجر و… تعبیه شود تا کاربران در صورت نیاز دسترسی سریعی به وسایل خود داشته باشند. همچنین در اکثر فضاها روی دیوارها آیینه های قدی نصب می شود که تعداد و اندازه آن بسته به فعالیت های محیط تنظیم می شود.

یوگا و معماری در تبریز،‌ استودیو معماری بوم
یوگا و معماری در تبریز،‌ استودیو معماری بوم

سرویس های بهداشتی/ رختکن ها

رختکن ها و سرویس های بهداشتی در باشگاه یوگا، اصولا باید در نزدیکترین دسترسی به فضای اصلی یا محل تمرین و همچنین لابی یا ورودی اصلی محیط قرار بگیرند. برای استفاده افراد بیشتری از فضای سرویس بهداشتی، اصولا محل توالت باید از فضای روشویی جدا باشد. رختکن این باشگاه‌ها باید کمدهای قفل داری داشته باشند تا کاربران بتوانند وسایل شخصی خود را در آنها بگذارند.

رختکن در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
رختکن در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم

سیرکولاسیون

فضاهای ارتباطی به طور عام در تمامی کاربری های عمومی نقش محوری و خاصی ایفا می کنند ولی در محیط های باشگاهی می توانند نقش های متنوعی همچون محل استراحت، محل انباری، سالن انتظار، پذیرش و راهرو صرف را ایفا کنند.

لازم به ذکر است که با توجه به تاکید بر وحدت و انسجام فضایی در این محیط ها، طراحی و فضاسازی در این کاربری بسیار مهم . حیاتی می باشد.

اصول طراحی در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
اصول طراحی در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم

کاربری های دیگر

بسته به سفارش کارفرما، این ساختمان ممکن است فضاهای دیگری در باشگاه یوگا مثل کلاس های تئوری، اتاق های ماساژ، جکوزی، سونا، فضای شنا و.. را نیز شامل شود. ارتفاع فضاهای نامبرده با رعایت استانداردهای ساختمانی و خواسته کارفرما انجام می شود. ولی باید در نظر داشت که اتاق یا تالار اصلی تمرین باید بیشترین ارتفاع در بین محیط ها را داشته باشد.

تنظیم شرایط محیطی

آکوستیک

برخی باور دارند که این محیط ها کاملا باید در فضایی ساکت ایجاد شوند، ولی به طور دقیق باید گفت که طراحی معماری این فضاها باید در یک سکوت در ارتباط با صدای دلنشین یک محیط آرام باشند. بسیار توصیه شده است که در صورت امکان در فضای بیرونی تلاشی برای ایجاد صداهای طبیعی و دلنشین انجام شود. همچنین در فضاهای داخلی و به ویژه سالن تمرین، برای کنترل و ایزولاسیون از لحاظ صدا و حتی بو باید تمامی اقدامات لازم و استاندارد انجام گیرد.

اکوستیک در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
اکوستیک در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم

تهویه هوا

با توجه به این که تمرینات تنفسی و در کل تنفس از اهم فعالیت های این محیط ها می باشند، آسایش حرارتی و تهویه مطبوع، بویژه در سالن تمرین بسیار حائز اهمیت می باشد. اکثرا توصیه شده است که در صورت امکان، از تهویه طبیعی استفاده کرد که بهترین روش، استفاده از دو پنجره باز در دو سمت تالار می باشد. در صورتی که اقلیم و محیط و یا مسائلی مثل آلودگی صوتی این اجازه را ندهند، باید در نظر داشت که چه در زمان تمرین، چه غیر زمان تمرین هوای این محیط باید دائما تهویه شود و اکسیژن محیط در سطح ایده آلی نگه داشته شود.

نورپردازی

نور طبیعی یکی از عوامل اصلی کیفیت بخشی به محیط می باشد که با توجه به ارتباط تنگاتنگ ذهنیت یوگا با طبیعت، ورود نور خورشید برای برخی از باشگاه ها بسیار مهم می باشد. اما برای جلوگیری از ایجاد خیرگی و تمرکز حرارتی ناشی از تابش مستقیم، اکثر این فضاها از نور غیر مستقیم خورشید بهره می برند. همچنین با توجه به تنوع تمرینات، در تمامی این باشگاه ها باید امکان کاملا تاریک کردن فضا در دسترس باشد.

برای نور مصنوعی نیز باید در نظر داشت که رنگ نور فضای تمرین در باشگاه باید گرم و ملایم و همچنین قابل تنظیم باشد.

نورپردازی در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
نورپردازی در باشگاه یوگا،‌استودیو معماری بوم
مصالح و زیبایی شناسی

زیبایی شناسی ذاتا یک امر نسبی و سلیقه ای است که در این مورد بسته به نظر مدیران باشگاه تنظیم می شود، ولی باید در نظر داشت که استفاده از هرگونه دکوراسیون اغراق آمیز و شدید در طراحی داخلی این فضاها اکیدا رد شده است. در معماری و طراحی داخلی این باشگاه ها شدیدا توصیه شده است که از مواد و مصالح گرم و با رنگ لطیف استفاده شود. این امر کاربران محیط را در رسیدن به آرامش ذهنی قبل، حین و بعد از تمرین یاری می کند. در اکثر موارد، معماران و کاربران به استفاده از مصالح لطیفی مثل چوب برای کف تاکید داشته اند.

جهت یابی و هندسه

برخی از پروژه های موفق در معماری باشگاه های یوگا، بر اساس تاکیدات جهت یابی جغرافیایی شکل گرفته اند. این امر با توجه به تاکید برخی از اساتید و کارفرمایان و مدیران باشگاه یوگا انجام پذیرفته که اعتقاد و تاکید خاصی بر جهت گیری برای افزایش بازده تمرینات در باشگاه داشته اند. موضوع تاثیرات جهت گیری در تمرینات و ارتباط با میدان مغناطیسی زمین، مطلبی مفصل و جداگانه می طلبد و نیاز به مطالعه عمیق و جدی و راهنمایی اساتید یوگا برای اظهار نظر در این موضوع، ضروری به نظر می رسد.

 باشگاه یوگا در تبریز ،‌استودیو معماری بوم
باشگاه یوگا در تبریز ،‌استودیو معماری بوم

 

استودیو معماری بوم تبریز با سابقه طراحی انواع باشگاه‌های ورزشی، مطالعات و پژوهش‌هایی در زمینه طراحی و معماری باشگاه انجام داده که نتایج آنها در پروژه های انجام یافته توسط این دفتر مورد توجه قرار میگیرد.

برای مشاهده پروژه های انجام یافته توسط استودیو معماری بوم لینک های زیر را دنبال کنید:

طراحی معماری در تبریز

طراحی باشگاه ورزشی جیم

اجرای باشگاه ورزشی جیم

باشگاه فرهنگی-ورزشی چند منظوره تاکتیک

چند باشگاه یوگا اجرا شده در خارج از کشور

Ritual House of Yoga / goCstudio

AYC / DX Arquitectos

Spa Querétaro / Ambrosi I Etchegaray

Kamadhenu Yoga Studio / Carolina Echevarri + Alberto Burckhardt

Yoga Deva / Blank Studio

Meditation Pavilion & Garden / GMAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *