جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

طراحی فروشگاه سیاه سفید

طراحی فروشگاه موبایل رادیکال

 

استودیو معماری بوم با چندین سال سابقه و با دارا بودم معماران ماهر و با تجربه آماده ارایه خدمات طراحی مغازه در تبریز میباشد.

راه های ارتباطی با ما:

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714      شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930      شماره موبایل: 09223654069

 

خدمات ما: طراحی معماری در تبریز ، طراحی دکوراسیون داخلی در تبریز ، طراحی دکوراسیون مغازه در تبریز

مدیریت پیمان در تبریز ، ساخت و اجرا

مشخصات پروژه:

کارفرما: آقای مهندس انتظاری

زیربنا: 36 متر مربع

مکان: تبریز، خیابان شریعتی، بازار موبایل ارک

زمان طراحی و اجرا: 97

توضیح پروژه:

پروژه طراحی و اجرای فروشگاه موبایل رادیکال به مساحت 36 متر مربع در دو طبقه در بازار موبایل ارک تبریز واقع شده است. خواسته اصلی مالک واحد تجاری انجام هزینه محدود برای اجرای پروژه و طراحی محافظه کار نزدیک به محدوده نرمال بود.

مکان یابی مناسب فروشگاه نسبت به ورودی اصلی بازار موبایل ارک و استقرار در قطعه سوم، موقعیت ممتازی برای فروشگاه در بازار موبایل ارک ایجاد کرده است. بازار موبایل ارک با فاصله ای کمتر از 200 متری از چهارراه شهناز، پتانسیل مناسبی برای رقابت در بورس موبایل تبریز برای واحدهای تجاری خود ایجاد کرده است. متاسفانه علیرغم هزینه بالای انجام شده در ساخت این مرکز خرید، کیفیت اجرا و طراحی آن در حد نازل بوده و تاثیر منفی خود را در کیفیت فضایی محیط گذاشته است. دسترسی به طبقه بالای فروشگاه صرفا بوسیله پله گرد موجود در انتهای فروشگاه ممکن بود که استفاده از آن چندان راحت نبوده و همچنین امکان تغییر مکان نیز نداشت.

چالش های طراحی فروشگاه موبایل رادیکال با توجه به قرارگیری فروشگاه در محدوده شهناز (شریعتی) تبریز که به عنوان بورس موبایل تبریز شناخته شده و حدود 150 فروشگاه تخصصی موبایل را در خود جای داده است، جلب توجه حداکثری فروشگاه در زمینه ی قوی و فعال بورس موبایل شهر تبریز متمرکز بوده است. این موضوع با در نظر گرفتن بودجه پروژه و خواسته اصلی کارفرما که طراحی محافظه کارانه بود، نیازمند راه حل هایی خلاقانه بود که توسط تیم طراحی استودیو معماری بوم تبریز مورد بحث و طراحی قرار گرفت.

با توجه به رویکرد کلی استودیو معماری بوم تبریز در طراحی دکوراسیون داخلی در تبریز در زمینه طراحی فضا بر اساس طراحی رویدادها و هویت بخشی به پروژه، تمامی پروسه طراحی فروشگاه موبایل رادیکال بر اساس بازتعریف فروشگاه موبایل کوچک انجام گرفت. این رویکرد به طور موازی با هدف طراحی فرم قابل اجرا و منحصر به فرد شمع راه تیم طراحی بود.

چالش های پروژه:

با توجه به محدودیت های اعمال شده از سمت بازار موبایل، امکان هرگونه طراحی و ساخت خارج از محدوده فروشگاه وجود نداشته و محدوده طراحی صرفا داخل فروشگاه محسوب می شد. یکی از کم هزینه ترین ابزارهای معماری رنگ می باشد که بوسیله آن میتوان با حداقل هزینه تفاوت ایجاد کرد. تیم طراحی استودیو معماری بوم در این پروژه طراحی  مغازه درتبریز تمرکز خود را به استفاده بهینه از رنگ برای افزایش کیفیت طراحی و ایجاد محیطی متفاوت و منحصر به فرد معطوف کرد.

با توجه به شلوغی بیش از اندازه و تداخل بیش از حد بصری ویترین های موجود در فروشگاه های موبایل رایج در تبریز، اولین نتیجه تیم طراحی استودیو معماری بوم در طراحی مغازه در تبریز، استفاده از فضای ویترین به صورت بهینه و خارج از چارچوب های عادی موجود در تبریز بود. فضای فروشگاه به دو بخش اصلی که طبقه اول و بالکن می باشد تقسیم شد که طبقه اول با توجه به پتانسیل های موجود در بالکن، به فضای نمایشگاهی اختصاص یافت که تمرکز آن بر پرزانته و ارائه محصولات به صورت لایو و در دسترس مشتریان قرار گرفت. این امر امکان ایجاد ویترینی به اندازه کل فروشگاه را که از فاصله زیاد بیرون از فروشگاه نیز قابلیت دیدن دارد ایجاد کرد.

مشکل اساسی دیگری که تمامی فروشگاه های موبایل محدوده شهناز به طور مشترک داشتند، شلوغی بیش از اندازه بصری فضای داخلی فروشگاه به ویژه در محدوده لوازم جانبی بود که با توجه به تعدد بیش از حد محصولات ارائه شده و رنگ های مختلف بسته بندی ها و خود محصولات، بسیار فضای آزاردهنده ای ایجاد میکند. از طرفی ارزش افزوده لوازم جانبی برای فروشندگان موبایل بسیار قابل توجه بوده و از خواسته های اصلی آنها تمرکز بالا روی عرضه لوازم جانبی بود که این مسئله را به یکی از چالش‌های اساسی طراحی  مغازه در تبریز تبدیل می‌کرد. راه حل تیم طراحی برای این محصولات، ارائه در بهترین نمای ممکن ولی به طور حداقلی و خلاصه در کنار استفاده از پتانسیل طبقه بالکن و فضاهای انبار داخل کابینت های طبقه اول بود. این امر در دید اول به بازدیدکنندگان القا میکند که محصولات جانبی در فروشگاه موجود هستند و بعد از مراجعه و درخواست از فروشنده، تمامی پیشنهاد های فروشنده، روی میز فروش تعبیه شده در مرکز فروشگاه ارائه می گردد.

با توجه به وجود فضای کافی در طبقه بالکن، پیشنهاد شد که فضای مخصوص تعمیرات نیز در آن محدوده تعبیه شود. این فضا با نزدیکی به پنجره بالکن که از مسیر عمومی پاساژ نیز دید دارد ایجاد شد که بدون نیاز به تبلیغ نوشتاری و شفاهی، بازدیدکنندگان متوجه تجهیز فروشگاه به امکانات تعمیرات شوند و در صورت نیاز به فروشگاه مراجعه کنند. این راه‌حل مقدار قابل توجهی از مشکلات کمبود فضا را در طراحی مغازه در تبریز حل کرده است. فضای تعمیرات فروشگاه به حدی کافی و تجهیز طراحی شده است که امکان اجاره آن به تیم دو نفره تعمیرکار را ایجاد کرده که می تواند جهت تقسیم هزینه اجاره فروشگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در طبقه بالکن، فضایی به عنوان رختکن کارکنان در نظر گرفته شده که با تقسیم بندی هوشمندانه و بدون از دست دادن فضا و مصرف مصالح اضافی، امکان استفاده از آن برای کارکنان ایجاد شده است.

با توجه به وجود دو نما برای بازدیدکنندگان که شامل شیشه و درب شیشه ای طبقه اول و پنجره قدی طبقه بالکن می باشد، تیم طراحی تاکید به وحدت در طرح دو طبقه و بویژه نمای ایجاد شده داشتند که در تمامی المان ها و رنگ های مورد استفاده می بایستی رعایت می‌شد.

نهایتا کانسپت اصلی فروشگاه، استفاده از تضاد دو رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه بود. آلترناتیوهای مختلفی برای رنگ مورد استفاده در فروشگاه مطرح شد، که نهایتا با توجه به اهمیت مدیریت هزینه در طراحی فروشگاه موبایل، وجود تعداد بیشمار رنگ در محصولات ارائه شده در فروشگاه موبایل و تاثیرات بصری ویژه، رنگ سیاه و سفید به عنوان دو رنگ اصلی متضاد برای طراحی فروشگاه انتخاب شدند. استفاده از رنگ سیاه و سفید در تمامی عرصه های در تعریف و خوانش فضا نیز استفاده شد که محدوده های ساکن و دینامیک فروشگاه را به خوبی تعریف کرده و جلب توجه بالایی در اولین نگاه در بیننده ایجاد می کند.

نورپردازی فروشگاه‌های موبایل به طور کلی به‌صورت بسیار غیرحرفه‌ای و معمولا با پرداخت هزینه‌های بسیار بالا و نتیجه نهایی بسیار پایین طراحی و اجرا می‌شوند؛ به همین جهت تیم کارشناسی استودیو معماری بوم در طراحی مغازه در تبریز در نورپردازی فضا تلاش شده که با استفاده از خطوط نورانی، به طور بصری بر ابعاد فضا افزوده شود و در حد ممکن نورپردازی به طور مخفی و غیرمستقیم انجام پذیرد تا از افزایش المان های بصری جلوگیری شده تا در تعداد کنترل شده ای در فضای فروشگاه دیده شوند.

یکی از خلاقانه ترین قسمت های فروشگاه، طرح ویترین آن می باشد که قابلیت تغییر چینش ردیف های مخصوص خود را در خود داشته و تاکید زیادی به پرهیز از هرگونه شلوغ کاری در طراحی ویترین در تبریز دارد.

عکس های اجرایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *