مدیریت پیمان در تبریز

مدیریت پیمان در تبریز:

مدیریت پیمان در تبریز : مدیریت پیمان یا Management Contracting  و به اختصار MC ، شیوه ای ست بسیار کارآمد و معمول برای پیمانکاری و اجرای پروژه های ساختمانی . مدیریت پیمان در تبریز با شرکت بوم به کاهش هزینه و افزایش سرعت و دقت در اجرا منجر می شود. امروز با ما تماس بگیرید

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714                 شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930                     شماره موبایل: 09223654069

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید

 در این روش کارفرما یا مالک شخصی حقیقی یا حقوقی را به عنوان مدیر پروژه انتخاب و به صورت مدیریت پیمان برای انجام پروژه با ایشان عقد قرارداد می کند. در اجرا به روش مدیریت پیمان، کارفرما به صورت مستقیم وارد هیچ فعالیتی نمی‌شود و عملاً مدیریت پیمان کارفرما را از دغدغه محاسبات و درگیری‌های کاری آزاد می کند.

مدیریت پیمان به صورت خلاصه به این صورت است که شخصی (حقوقی یا حقیقی) مدیر پروژه است و تقسیم وظایف، چارت سازمانی، انتخاب پیمانکاران جزء،  تنظیم قراردادها با کارگران و متخصصین، متره و برآورد، امنیت جانی و مالی کارگاه و عوامل آن، و تمام جزییات کار بر عهده مجموعه مدیریت پیمان است. کارفرما تنها تأمین کننده هزینه هاست و در برخی موارد خریدهای بزرگ و هزینه های عمده به صورت مستقیم توسط کارفرما انجام می شود. مدیر در قرارداد مدیریت پیمان موظف است فاکتورهای رسمی از تمام هزینه ها تهیه کند و برای حقوق کارگران و دستمزدها، رسیدهای معتبر و قابل پیگیری تهیه و به کارفرما ارائه کند تا حسن نیت بین الطرفین به طور کامل باقی بماند.

حق الزحمه در مدیریت پیمان:

حق الزحمه مدیریت پیمان معمولاً درصدی از هزینه های انجام شده در پروژه است. این هزینه ها شامل خرید کالا و خدمات جزئی و کلی ست. حتی هزینه های مهندسین ناظر و نگهبان و سرپرست کارگاه و … تماماً جزء هزینه ها محسوب می شود.

در قرارداد مدیریت پیمان، حق الزحمه مدیر طبق توافق طرفین و بر اساس حجم عملیات، میزان سختی کار، کیفیت مصالح و … منظور می شود . همانطور که بیان شد این مبلغ به صورت درصدی از هزینه هاست. مدیریت پیمان در تبریز به این صورت است که معمولاً برای مراحل مختلف ساخت درصدهای متفاوتی متعارف و معمول است؛ برای مراحل اسکلت و سقف ها معمولا حدود 8 درصد عدد مناسبی ست به شرطی که ساختمان در معابر بسیار پرتردد یا خیابانهای کم عرض نباشد. برای مرحله سفت کاری 10 درصد و در نازک کاری 15 درصد، برای اجرای طرح های خاص داخلی 20 درصد، به طور متوسط مورد توافق و منصفانه است البته در نظر بگیرید که در مدیریت پیمان در تبریز و در تمام شهرها به طور مستقیم مربوط به کیفیت مصالح مصرفی است. به این صورت که مثلاً در پروژه ای خاص و بسیار لوکس، هزینه برخی اکسسوری ها ممکن است بسیار بالا باشد مانند شیرآلات روکش طلا، یا سیستم های آشپزخانه پیشرفته که ممکن است هزینه قابل توجهی در بر داشته باشند لذا در این شرایط کارفرما و مدیر در مورد برخی اقلام در ابتدا به توافق خواهند رسید. هرچند لازم به تذکر است که مصالح و تجهیزات گران قیمت به همان اندازه دقت در نگهداری و استفاده را طلب می کند و اصولا درصدی از هزینه برای مدیریت پیمان در اکثر شرایط منصفانه است.

در شیوه مدیریت پیمان ، کارفرما زیر بار هزینه های بالاسری  (اورهد) نیست و از تخصص مدیر به طور کامل استفاده می کند در مقابل با سود مشخصی که به عنوان درصد حق الزحمه معرفی شد. از طرفی قرارداد مدیریت پبمان در مقایسه با پیمانکاری در تغییر قیمتهای بازار دچار تنش نخواهد شد و مدیر شخصی ست که در واقع هزینه ها را مدیریت می کند و نه اینکه کاهش یا افزایش آن برایش سود قابل ملاحظه ای داشته باشد. از این رو مدیریت پیمان بیشتر بر کیفیت و زمانبندی متمرکز شده است هرچند توجه کنید که مدیریت پیمان در تبریز بسیار حساس و گاهی مشکل است چرا که  یکی از مواردی که اعتبار و شهرت مدیر پیمان را برای انجام پروژه های آتی تضمین یا تخریب می کند امانت داری و بالابردن کیفیت اجرا با هزینه کمتر است. مدیر امین کارفرماست و لازم است هر ریال هزینه را با تکیه بر تجربه و دانش خود کنترل شده هدایت کند.

در قراردادهای مدیریت پیمان در تبریز کارفرما به هیچ وجه درگیر مسئولیتهای مربوط به پروژه نمی شود و این مدیر است که تمام فعالیت هارا هدایت و عواقب آن را بر عهده می گیرد.

تجربه ثابت کرده است که مدیریت پیمان در تبریز به کاهش هزینه و افزایش سرعت و دقت در اجرا منجر خواهد شد. زمانی که مدیر پیمان دارای تجربه و دانش تخصصی لازم و کافی باشد به درستی محل تأمین مصالح را شناسایی و نیروی انسانی را با بالاترین بهره وری به کار خواهد گماشت. از این رو 8 تا 20 درصد در پروژه های ساختمانی مبلغ کوچکی نیست اما صرفه جویی این میزان از هزینه در پروسه ساخت و ساز برای یک کارشناس با تجربه بسیار ساده ست.

باید در نظر داشت که متاسفانه عدم تعهد اخلاقی و وجدان کاری باعث می شود کارگران و تکنسین های مشغول در ساختمان در صورت مواجهه با کارفرمای نسبتاً ناشی به شیوه های بسیار زیرکانه مبالغ بالایی غیر منصفانه از کارفرما اخذ کنند. (مثل محاسبات مقادیر کار به شیوه های عجیب و غریب) مدیریت پیمان در تبریز شیوه ای ست برای جلوگیری از سودجویی ها و کمک به اجرای هرچه بهتر ابنیه.

مشکلات مدیریت پیمان در تبریز:

از جمله مواردی که مکرراً در تبریز با آن مواجه هستیم این است که مقاطعه کاران از اجرای برخی طرح ها که در نقشه ها آمده است سرباز می زنند به این بهانه که امکان آن وجود ندارد این درحالی است که مدیریت پیمان در چنین شرایطی تسلیم پیشنهادهای بیهوده نمی شود و با وفاداری کامل به کیفیت، مراحل اجرا را با تمام جزییات به پیش می برد. مدیریت پیمان دستگاهی مهندسی و فنی ست از این رو در هر مرحله ای که مقاطعه کاران نیاز به اطلاعات فنی یا نقشه های تکمیلی داشته باشند مدیر مستقیما با موضوع درگیر شده و اطلاعات لازم را از طرق معمار یا مجموعه ای که طراحی معماری پروژه را برعهده داشته اخذ می کند و یا در مواردی ممکن است به صورت آن سایت مشکل را با توضیح و ترسیم حل و فصل کند. مدیریت پیمان در تبریز توسط گروههای معدودی به صورت کاملاً تخصصی انجام می شود. مدیریت پیمان بایستی دارای توانایی ترسیم نقشه های معماری، سازه و تاسیسات  را داشته باشد چرا که همواره در مراحل ساخت و اجرا، نقشه های چون ساخت (As Build) به طور مداوم مورد نیاز خواهد بود از طرفی دستگاه مدیریت پیمان سلسله مراتب صحیح کاری را برای پیشبرد هرچه سریعتر پروژه تنظیم می کند لکن همه این موارد منوط به تجربه و دانش کافی برای مدیریت پروژه است.

مدیریت پیمان در تمام انواع پروژه های معماری و ساختمان روندی یکسان دارد چه پروژه معماری منظر و محوطه باشد چه ابنیه. روند کار به این صورت است که کارفرما مبلغی را به عنوان تنخواه در اختیار دستگاه مدیریت پیمان قرار می دهد و مدیر در مقابل، چکی به عنوان تضمین به کافرما تحویل می دهد (یا هرنوع تضمینی که کارفرما بخواهد حتی ممکن است شفاهی انجام شود) مدیر پس از صرف 80 درصد از تنخواه اولیه، صورت وضعیت مربوط به هزینه ها را به کارفرما ارئه می کند و کارفرما نسبت به پرداخت صورت وضعیت بعدی اقدام می کند. توجه شود که مبلغ تنخواه به صورتی تنظیم شود که مدیریت پیمان حدود دو تا سه هفته این مبلغ را هزینه کند و هرچند فاصله زمانی صورت وضعیت ها با توجه به پیشرفت کار خواهد بود اما بهتر است این زمان بیشتر از یکماه نباشد. از طرفی توجه کنید که بهتر است مبالغ تنخواه یکسان باشد تا هر بار برای تنظیم ضمانت مجبور به دوباره کاری نشوید و همان ضمانت اولیه تا پایان پروژه معتبر باشد. حدود سه یا شش ماه (بستگی به توافق طرفین) بعد از اتمام قرارداد مدیریت پیمان این ضمانت آزاد می شود.

در قراردادهای ساختمانی به صورت عمده شرایط عمومی پیمان مورد توافق همه هست اما شرایط خصوصی مدیریت پیمان در تبریز به صورت قراردادی جداگانه تنظیم خواهد شد به طوری که هیچ بندی در تضاد با شرایط عمومی پیمان ( از انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا برنامه و بودجه) نباشد تا بتوان در شرایط عدم تفاهم در مراجع قانونی قابل بدان استناد کرد. توجه کنید که معمولاً قراردادهای دوطرفه بدون شاهد قابل انکار خواهد بود اما با وجود شاهد در قرارداد حتی قرارداد شفاهی برای مدیریت پیمان، قابلیت پیگیری قانونی دارد.

مطلب پیشنهادی: رابطه کارفرما و معمار

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714                 شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930                     شماره موبایل: 09223654069

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *