معماری برای کودکان

معماری برای کودکان

 

ابعاد زیست محیطی

  • طبیعت‌گرایی

تجربه طبیعت در سال‌های اولیه زندگی قدرت تخیل و تفکر را در کودکان رشد می‌دهد. این قدرت تفکر محرکی قوی برای یادگیری در تمام سال‌های زندگی است.

در فضاهای بیرونی، حضور طبیعت در مقیاس وسیع و در یک زمینه آزاد، تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد و استرس آن‌ها را کم می‌کند. چیزی که کودکان از طبیعت به دست می‌آورند به  لحاظ کیفیت با چیزی که از فضاهای داخلی به دست می‌آورند متفاوت است.  (Stroecklin, 2000) طبیعت تنوع بی‌پایانی را به کودک عرضه می‌کند. هیچ وسیله کمک‌آموزشی نمی‌تواند تمرکزی را که کودک در هنگام مشاهده تلألو خورشید میان برگ‌ها یا جمع شدن پروانه‌ها و مورچه‌ها یا فضای بیکران میان یک گل به کار می‌گیرد، در او ایجاد کند.

این مناظر به کودکان امکان می‌دهد تا محیط را دستخوش تغییر کنند، آن را کشف کنند، به احساس شگفتی دست یابند و با طبیعت تعامل ایجاد کنند؛ با حیوانات، حشرات و دیگر انسان‌ها. این مناظر کودکان را به بازی‌های غنی و پیچیده تشویق می‌کنند و گستره وسیعی از فرصت‌های یادگیری را به آن‌ها ارائه می‌دهند. احیای توانایی یادگیری در یک محیط طبیعی با استفاده از جستجو، اکتشاف و قدرت تخیل حق طبیعی کودکان است.

  • آسایش (دما، آفتاب و سایه،‌ رطوبت، تنظیم خرد اقلیم و...)

بازی در نور آفتاب برای تأمین ویتامین D موردنیاز بدن کودکان برای آنان ضروریست. اما باید توجه داشت که حضور طولانی‌مدت زیر نور آفتاب باعث آسیب دیدن پوست کودکان می‌شود. از سوی دیگر کودکان مقاومت بسیار کمی در برابر شرایط نامساعد محیطی دارند و تغییرات آب و هوایی بر روی آن‌ها بسیار بیشتر از بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. عدم توجه به شرایط آسایش در طراحی منظر برای کودک علاوه بر این‌که می‌تواند باعث بیمار شدن او شود سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودک می‌شود.

  • سلامت

کودکان به مخاطرات محیطی بیشتر از بزرگسالان حساس هستند. هوای سالم برای کودکان بسیار حیاتی است. سم‌زدایی، دفع آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها از مناظر کودکانه بسیار مهم است. از آن‌جایی که کودکان خردسال معمولاً همه چیز را به دهان می‌برند باید در طراحی محوطه و طراحی باغ و باغچه برای آنان از گیاهان غیرسمی استفاده کرد. استفاده از مصالح کاملاً بهداشتی به‌خصوص زمانی که کودکان نوپا و نوباوه از فضا استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

 

ارزش‌های اجتماعی

  • امکان برقراری روابط اجتماعی با سایر کودکان

برقراری روابط اجتماعی در کودکان مستلزم پدید آمدن شرایط مناسب برای پرداختن به علایق مشترک آن‌هاست. از این‌رو طراحی فضاهایی که کودکان بتوانند در آن به بازی‌های گروهی بپردازند، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارتباط اجتماعی در میان آن‌ها باشد. از سوی دیگر باید توجه داشت که آشنایی کودکان با هم در میزان تعامل‌شان با یکدیگر مؤثر است. یک گروه از کودکان در مهدکودک با محیط و با یکدیگر به گونه‌ای متفاوت از زمانی که یکدیگر را نمی‌شناسند برخورد می‌کنند. در طراحی محوطه برای کودکان باید این مسئله را کاملاً مدنظر قرار داد.

هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند رقابت آن‌ها با دیگر کودکان افزایش می‌یابد و به همین نسبت برای شرکت در فعالیت‌های دسته‌جمعی علاقه بیشتری از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر دختران نسبت به پسران به لحاظ رفتارهای اجتماعی بسیار پیشرفته‌تر هستند و رفتارهای مشارکتی بیشتری از خود بروز می‌دهند.

  • امکان بازی مشارکتی کودکان با والدین

بازی کودکان با والدین به رشد عواطف کودک کمک می‌کند. از سوی دیگر احساس امنیتی که در هنگام مشارکت والدین در بازی کودک به او دست می‌دهد، سبب می‌شود که او مدت زمان بیشتری را به بازی اختصاص دهد. اصولاً فعالیت‌هایی که با حضور والدین در کنار کودک صورت می‌پذیرند، در ذهن او ماندگارتر هستند.  پارکها و تفرجگاه ها به سادگی این امکان را فراهم می­کنند، در نتیجه باید هنگام طراحی و معماری منظر بیشترین توجه را داشت.

از سوی دیگر، کودکان به تقلید از بزرگ‌ترها و استفاده از وسایل واقعی در بازی بسیار علاقمند هستند. مشارکت والدین در بازی‌های نقش کودکان، می‌تواند ضمن ایجاد امکان تنوع بیشتر در این بازی‌ها، امکان یادگیری کودک از بازی را بیشتر کند.

مالکیت

کودکان در سنین اولیه زندگی دوست دارند که همه چیز را تحت تملک خود قرار دهند. این احساس مالکیت، فضاها را نیز دربر می‌گیرد. بنابراین باید توجه داشت که طراحی منظر به گونه‌ای صورت پذیرد که کودکان برای تملک فضا و استفاده از تجهیزات با یکدیگر دعوا نکنند.

فردیت، تعلق به گروه و مکان

برای کودک باید فضاها را به گونه‌ای طراحی کرد که در سطوح مختلف پاسخگوی نیازهای فضایی کودکان باشد. به‌طور مثال فضاهای کوچک برای خلوت‌گزینی مطلوب کودکان است و فردیت کودک را ارضا می‌کند. فضای کودک را می‌توان به نحوی طراحی نمود که فضاهای دنج و آرام برای خلوت‌گزینی، فضاهای محصور برای دو تا سه کودک و فضاهای بزرگ‌تر برای گروه‌های بیشتری از کودکان وجود داشته باشد.

 

بررسی برخی از فعالیتهای کودک در محیطهای طبیعی

عناصر طبیعی

  • آب

در بین بازی‌ها، بازی‌های طبیعی (آب‌بازی، گل‌بازی و شن‌بازی) از بهترین، اساسی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها برای کودکان به شمار می‌روند. این بازی‌ها جذبه سخرآمیزی برای آن‌ها دارند.

معماری منظر در تبریز

در این میان آب، عنصر طبیعی است که کودکان نمی‌توانند در برابر وسوسه تماس با آن به خصوص در فصول گرم مقاومت کنند. بازی با آب برای کودکان از گام برداشتن در یک مسیر کم‌عمق آب تا پاشیدن آب و خیس شدن کامل را دربر می‌گیرد. بازی با آب علاوه بر این‌که برای کودکان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، در آنان آرامش به وجود می‌آورد و رفتارهای پرخاشگرانه آن‌ها را کاهش می‌دهد. اما در طراحی منظر آبی برای کودکان علاوه بر رعایت عمق مناسب و نکات ایمنی لازم در طراحی لبه‌ها، باید توجه داشت که آن‌ها نباید مدت زمان زیادی در آب بمانند؛ این نکات باید در طراحی باغ و ویلا به خصوص طراحی محوطه آن نیز در نظر گرفته شوند.

معماری منظر در تبریز

  • گیاهان

همان‌گونه که کوکان به ارتباط با والدین در درجه اول و گستره وسیع‌تری از مردم در درجه دوم نیاز دارند، نیازمند برقرار ارتباط با طبیعت و تجربه خلوت در آن هستند. طبیعت برای کودک یک دنیای جدا از بزرگسالان است و در او احساس بی‌زمانی و بی‌مکانی به وجود می‌آورد. تجربه طبیعت در سال‌های اولیه زندگی قدرت تخیل و تفکر را در کودکان رشد می‌دهد. در فضاهای بیرونی، حضور طبیعت در مقیاس وسیع و در یک زمینه آزاد، تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد و استرس آن‌ها را کم می‌کند.

در این میان حضور گیاهان می‌توانند احساسات خاصی را در کودک به وجود آورد. کودکان به ایجاد تماس حسی با گیاهان و بافت‌های طبیعی، حرکت در میان علفزارها، غلت زدن در چمن، بالا رفتن از درختان و بوییدن گل‌های رنگارنگ و خوشبو علاقمندند. تنوع گونه‌ةای گیاهی در طراحی منظر کودکانه می‌تواند باعث افزایش غنای محیطی برای آنان شود. اما باید توجه داشت که گیاهان بومی در طراحی اولین اولویت برای انتخاب پوشش گیاهی هستند. زیرا استفاده از گیاهان بومی، کودکان را با میراث طبیعی محل زندگی خود آشنا می‌کند و به آنان می‌آموزد تا به طبیعت احترام بگذارند. اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر به قضیه نگاهی بیاندازیم، در شهر تبریز با توجه به اقلیم سرد و محیط نسبتا خشن میبایست در مورد طراحی محوطه در تبریز و طراحی باغ و ویلا در تبریز از گیاهان مناسب و بومی استفاده نمود.

معماری منظر در تبریز

  • خاک، گل و ماسه

کودکان یک گرایش غربزی به برقراری تماس حسی با خاک دارند. آن‌ها بر روی خاک بسیار مطمئن گام بر می‌دارند. از سوی دیگر، در میان اسباب‌بازی‌های کودکان هیچ وسیله‌ای به اندازه گل و هیچ کاری به اندازه گل بازی برای کودکان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش نیست. بازی‌های طبیعی با خاک، گل و ماسه باعث تسکین عصبانیت‌های کودک می‌شود. از طریق این بازی‌ها از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها رها می‌شود و آرامش می‌یابد.

درواقع می‌توان گفت که بهترین تجهیزات مصنوع و تمام وسایل کمک‌آموزشی که به وسیله بهترین متخصصان طراحی شده‌اند، نمی‌توانند جانشین احساسی شوند که از کندن یک گودال در ماسه یه لگد کردن گل برای کودک به وجود می‌آید. از آن‌جایی که ارزش‌های کودکان را در سال‌های اولیه زندگی (قبل از 5 سالگی) شکل می‌گیرد (Stroecklin, 2005)، آموزش نحوه ارتباط درست با طبیعت که زمینه‌سازی توجه آنان به مسائل مربوط به محیط‌زیست در بزرگسالی است باید در سال‌های اولیه زندگی صورت گیرد.

معماری منظر در تبریز

  • عوامل طبیعی

تغییرات شدید و یکباره کودکان را به وحشت می‌اندازد. برای این‌که منظر در کودک احساس امنیت به وجود آورد، باید در طراحی آن از ایجاد تغییرات متناوب اجتناب شود. اما محیط‌های ایستا و بدون تغییر هم برای کودکن کسل‌کننده هستند. بهترین شکل برای حل این تناقض، ایجاد بستری برای نمود تغییرات طبیعی در منظر است. اما باید توجه داشت که کودکان در زمان‌های مختلف نسبت به این تغییرات عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهند. مثلاً بازی سایه‌ها که در روشنایی روز برای کودکان بسیار جذاب است، در تاریکی شب آن‌ها را به وحشت می‌اندازد.

تغییر فصول برای کودکان بسیار جالب است. هر فصل با ویژگی‌های خود می‌تواند جاذبه‌های خاصی برای کودکان ایجاد کند و به شکل متفاوتی با سایر فصول در ذهن کودکان هویت یابد. توجه به این جذابیت‌ها می‌تواند در ایجاد حس مکان در منظر کودکانه مؤثر باشد. طراح منظر باید بستر مناسبی برای نمایش این جذابیت‌ها برای کودک به وجود آورد. تنوع و رنگارنگی گل‌ها و حضور پرندگان در بهار، تنوع میوه‌ها و بازی با آب در تابستان، تنوع رنگی طبیعت، برگ‌ریزان و باران در پاییز و برف و یخ در زمستان به عنوان جلوه‌ةای طبیعی هر فصل می‌تواند در طراحی منظر برای کودکان نمود یابد و تجربیات منحصر به فردی را برای کودک به وجود آورد؛ تجربیاتی که تا سال‌های بزرگسالی همچنان در ذهن کودک ماندگار هستند. به خصوص در شهر تبریز که با توجه به اقلیمش، می‌توان در حوزه طراحی منظر در تبریز بسیار خلاقانه عمل کرده و فضاهای منحصر به فردی برای کودکان ایجاد نمود.

معماری منظر در تبریز

مواد کف در شرایط فیزیکی و کاربردی متفاوت رفتار خاصی را القا می‌کند که حس مکان را تشدید یا تضعیف خواهد کرد. تنها با اعمال كيفياتي در كفسازي و بدون ايجاد تغييرات قابل توجه محيطي به ميزان زيادي مي‌توان به افزايش مطلوبيت‌هاي فضايي كمك نمود. بسياري از فضاهاي نامطلوب فعلي در شهر از طريق كفسازي به فضاهاي شايان توجهي قابل تبديل‌اند. غالبا اين روش بعنوان سهل‌الوصول ترين و ارزان ترين شيوه درساماندهي فضايي بكار مي‌رود. مبحث گونه‌هاي مختلف كفسازي چنان عمده شده كه اين عامل عموما بعنوان مكمل فضا بحساب مي‌آيد و صورت عنصري عرضي را به خود گرفته است. انتخاب مصالح باید بر اساس جنبه‌های حسی و عملکردی، حجم عبور و مرور پیاده، شرایط آب وهوایی، درجه حرارت سطح، نگهداری سطح و ویژگی‌ لبه انجام شود.

 

جداره

لبه فضا(جداره ها)، فضا را محصور می‌کند، خط دید را قطع کرده و میدان دید را تعریف می‌کند. لبه‌ها سه عملکرد دارند:

  • محصور کردن فضا
  • به صورت زمینه‌ای است که ادراک عناصر تندیس‌وار جلوی آن را افزایش می‌دهد.
  • قاب کردن مناظر (ماتلاک 1379)

جداره ها مهمترين عنصر منظر در تعين كالبدي فضاها بشمار مي‌روند. از اين‌رو هر چه كاراكتر آنها قويتر باشد فضاي مورد نظر نيز به همان نسبت ماهيت قابل لمس‌تري خواهد داشت.  

الف) ابعاد و اندازه: اندازه و ابعاد جداره ها ماهيت فضاي مورد نظر را به لحاظ محصوريت، عدم محصوريت و تناسبات تعيين مي كنند.

ب) كيفيت جداره‌ها: كيفيت جداره‌ها مي‌تواند از موارد زير ناشي شود:

انتظام ناشي از ابعاد و اندازه جداره‌ها (نظمهاي مختلف هندسي، مثلا جداره ميدان ساعت يا امير چخماق يزد)

كيفيت فضايي ناشي از انتظام منبعث از ابعاد و اندازه جداره (و كف و تناسب بين آنها) قويترين وجهه يك فضاي كلاسيك محسوب ميشود.

معماری منظر در تبریز

ويژگي‌هاي فرمال : مواردي از قبيل تورفتگي‌ها و بيرون آمدگي‌هاي عادي گرفته تا نوعي از آنها كه سطوح خاص يا فرم ويژه‌اي را مطرح مي‌سازند و جداره‌هاي سطح به گونه‌اي فرمال در ساخت فضايي مطرح مي‌شوند را شامل مي‌شود. انواع سطوح و تاثيرات فضايي آن‌ها نيز دراين آيتم قرار مي‌گيرند. 

 

مبلمان

مبلمان‌هاي محیطهای طبیعی به لحاظ فرم، شكل، جنس، رنگ، اندازه و ابعاد و كيفيت‌هاي كاركردي در تلقي كلي از فضا و نحوه استفاده از آن تاثير گذارند. مبلمان‌ها به عنوان عناصر تاثيرگذار بر هويت و تشخص فضا لازم است :

  • داراي سبكي متناسب با معماري فضاي محيط باشند.
  • داراي وحدت سبك بوده از حيث مصالح و رنگ آميزي تابع معماري كل مجموعه باشند.

کودکان کلیت منظر و عناصر را براساس امکانات عملکردی آن‌ها تفسیر می‌کنند. از این‌رو، هرچه فعالیت‌هایی که می‌توان با استفاده از یک عنصر خاص در منظر انجام داد متنوع‌تر باشد، آن‌ عنصر برای کودکان جذاب‌تر است. کودکان عناصر مبلمانی را بیشتر دوست دارند که بتوان به گونه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال اگر یک نشیمن‌گاه این امکان را به وجود آورد که کودک بتواند به آن تکیه دهد، ازآن بالا برود و یا در زیر آن مخفی شود، برای کودک بسیار جذاب‌تر از زمانی است که تنها امکان نشستن را به وجود آورد.

در طراحی باغ و ویلا در تبریز و علی‌الخصوص طراحی داخلی در تبریز باید به طور هوشمندانه  خلاقانه از مبلمان استفاده نمود،که علاوه بر کاربری اصلی خود بتواند نیازهای چالش طلبانه کودکان را نیز تامین نماید.

معماری منظر در تبریز

ایجاد تنوع در سطوح و گوشه‌ها باعث افزایش پیچیدگی فضا و تنوع بخشیدن به تجربیات حرکتی کودک در منظر می‌شود. ترکیب تجربیات حرکتی با تجربه‌های حسی، می‌تواند به غنای آموخته‌های کودک از محیط بیافزاید.

 

وسایل نقلیه

وسايل مختلف حمل و نقل شهري اعم از عمومي و خصوصي و وسايطي نظير موتور و دوچرخه در تلقي‌هاي مختلف از سيماي شهري تاثير گذارند و در مواردي عنصري مهم در كاراكتر برخي فضاها محسوب مي‌شوند. حضور آن‌ها در فضاهاي شهري در راستاي ضرورت‌هاي كاركردي بوده و بر وجود آنها ارزش‌هاي زيبايي شناختي و كيفيت‌هاي فضاسازانه متصور نيست. از حضور لجام گسيخته آن‌ها و توقف‌هاي پر تراكم و طولاني‌شان در فضاهاي شهري بعنوان عنصري مهم درپايين آمدن كيفيت فضايي شهر ياد مي‌شود. هر روز بيش از پيش سيماي شهري تحت تاثير آن‌ها واقع مي شود. اغلب فضاهاي شهري درايران به تصرف ماشين‌ها در آمده و كنترل و انتظام بخشي به آن‌ها مهمترين بخش هر طرح واقع گرايانه‌اي محسوب مي شود.

 

بافت، مصالح، رنگ

مردم احساس گوشه نشینی، هیجان طلبی، عشق، خشونت، بی حوصلگی و هیجان زدگی می‌کنند. اینها و سایر حالات روانی که می‌توان با رنگ نمادین کرد باید درمحیط عمومی شهر جای داشته باشند بنابراین به نقشه‌های رنگارنگ برای فضاهای رنگارنگ به منظور تناسب با زندگی رنگارنگ نیاز است. (ترنر، 1376)در واقع رنگ می‌تواند نمادی از ویژگی‌ فضای شهری را ارائه کند.

کودکان به تجربیات حسی متنوع علاقمندند. تنوع بافت و مصالح مختلف می‌تواند تجربه‌های لمسی فعال را برای کودک به وجود آورد. اما انتخاب مصالح باید با رعایت کامل اصول ایمنی کودک انجام شود. گوشه‌های تیز و برآمدگی می‌توانند برای کودک ایجاد خطر کنند. از سوی دیگر ماندگاری عناصر و مصالح و نگهداری منظر، از عوامل مهم در طراحی برای کودکان است. کودکان اشیاء و اجسام را زودتر از بزرگسالان فرسوده، پاره و کثیف می‌کنند. مصالح به کار رفته در مناظر کودکانه باید ماندگار باشد و به راحتی تمیز یا تعمیر شود.

معماری منظر در تبریز

استفاده از مصالح کاملاً بهداشتی به‌خصوص زمانی که کودکان نوپا و نوباوه از فضا استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

کودکان رنگ‌های متنوع و شاد را دوست دارند. اما در طراحی برای کودکان باید توجه داشت که اگر شدت رنگ از میزان توانایی ادراکی کودک بیشتر باشد، او را خسته می‌کند و میزان فعالیت‌های مشارکتی او را در محیط کاهش می‌دهد. از سوی دیگر رنگ‌های تند بر روی کودکان افسرده و پیش‌فعال تأثیر منفی دارد، بنابراین باید در طراحی منطر به این نکته بسیار توجه داشت.

 

فضای انسانی

ایجاد فضاهایی برای برقراری ارتباط کودکان با یکدیگر، از مسائل مهم در طراحی برای آنان است و به رشد عاطفی و اجتماعی کودکان کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که علایق و فعالیت‌های مشترک تنها عواملی هستند که کودک را برای ایجاد ارتباط با یکدیگر تحریک و تشویق می‌کنند. از سوی دیگر، کودکان به تجربه خلوت نیازمندند. در طراحی مناظر کودکانه باید فضاهایی را با ابعاد کودکانه در نظر گرفت تا کودکان بتوانند در آن خلوت را تجربه کنند. فضاهایی که برای کودکان تجربه‌های بصری متنوع به وجود می‌آورد، برای آنان بسیار جذاب است. آن‌ها فضاهایی را دوست دارند که بتوانند بدون این‌که دیده شوند، دیگران را زیرنظر بگیرند.

 

جمع‌بندی

ـ کودکان فضاهای بزرگ را به دلیل این‌که امکان حرکت‌هایی چون دویدن، پریدن و... برای آنان فراهم است، دوست دارند. در این میان، لوپ‌های بسته بهترین فضا برای دویدن کودکان هستند. فضای کودک می‌تواند به گونه‌ای طراحی گردد که برای فعالیت‌های پرتحرک کودکان، که باعث رشد فیزیکی آنان می‌گردد، فضاهای بزرگ وجود داشته باشد.

ـ کودکان طبیعت (خورشید، آب، آتش، گیاهان، حیوانات) را بسیار دوست دارند. آن‌ها به شدت تحت تأثیر تجربیات طبیعی از طریق مداخله در عناصر محیط قرار می‌گیرند و تمایل دارند قوانین طبیعی را کشف کنند. فضای کودک را می‌توان طوری طراحی نمود تا فرصت‌هایی برای این‌گونه فعالیت‌ها که باعث رشد شناختی کودک می‌گردد، وجود داشته باشد.

ـ کودکان بازی‌های تخیلی را خیلی دوست دارند. فضای کودک را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که در آن، امکاناتی برای این‌گونه فعالیت‌ها، که باعث رشد ذهنی کودکان می‌گردد، تأمین شده باشد.

ـ فضاهای کوچک برای خلوت‌گزینی مطلوب کودکان است. فضای کودک را می‌توان به نحوی طراحی نمود که فضاهای دنج و آرام برای خلوت‌گزینی، فضاهای محصور برای دو تا سه کودک و فضاهای بزرگ‌تر برای گروه‌های بیشتری از کودکان وجود داشته باشد. طراحی فضا به شکلی که ارتباط بین کودکان را تسهیل نماید باعث رشد عاطفی و اجتماعی آنان می‌گردد.

ـ کودکان مکان‌هایی را که دارای ترکیبی از شکل‌های موزون و عناصر محرک حواس (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی) هستند دوست دارند. در فضاهای کودکان، شکل‌ها، بافت‌ها و رنگ‌ها را می‌توان به نحوی انتخاب نمود تا دامنه وسیعی از تجربیات حسی را میسر سازد.

ـ کودکان مایلند از مبلمان و تجهیزات فضا بدون کمک بزرگسالان استفاده کنند. اگر مقیاس و نحوه کاربرد این عناصر متناسب با شرایط کودکان باشد، موجب استقلال بیشتر آن‌ها می‌گردد.

ـ کودکان دارای طبیعت کنجکاو و فعال هستند. نیاز آن‌ها نه تنها ساختن، بلکه تخریب نیز هست. زمین‌های بازی ماجراجویانه می‌تواند براساس فرآیند ساخت و تخریب در نظر گرفته شود. از آن‌جایی که محیط قابل تغییر با امکانات بازی با عناصری چون ماسه، آب، خاک، همراه با لوازمی برای غنی‌تر کردن تجربه و نیز عناصر بزرگ‌تر قابل حرکت چون تخته‌ها، بشکه‌ها، جعبه‌ها، طناب، نردبان، خرک، لاستیک و چرخ‌های قابل راندن استفاده بیشتری دارند، کودکان از این امکانات به‌ طور گسترده با خلاقیت بیشتر و به مدت طولانی‌تری می‌توانند بهره بگیرند.

ـ کودکان فعالیت‌های خلاقانه و هنری را در فضاهای خارجی بیشتر مورد استقبال قرار می‌دهند. مثلاً در طراحی فضای کودکانه می‌توان محل‌های کفسازی شده‌ای را که برای طراحی با گچ مناسب هستند در نظر گرفت. سطح وسیع دیوار که با کاغذ پوشانده شده است و می‌توان روی آن نقاشی کرد نیز فعالیت‌های هنری را در کودکان تشویق می‌کند.

 

 در نهایت می‌توان گفت که معماری برای کودکان به گونه که بتوان تمامی نیازهای آن‌ها را تامین نمود در عین حالی که به اصل فضا و کابری و زیبایی آن خدشه‌ای وارد نشود؛ تخصصی است که استودیو معماری بوم تبریز بعد سال‌ها تجربه در عرصه‌های مختلف معماری همانند طراحی معماری در تبریز ، طراحی باغ و ویلا در تبریز ، طراحی منظر در تبریز ، طراحی داخلی در تبریز ، طراحی باشگاه در تبریز و طراحی رستوران در تبریز با تکیه بر متخصصین مجرب خود بدان دست یافته است.

دفتر معماری بوم بسیار مفتخر است که تمامی خدمات معماری در شهر تبریز را با ارزان‌ترین قیمت ، بالاترین کیفیت و سریعترین زمان انجام می‌دهد. نمونه پروژه‌های دفتر معماری بوم را می توانید در قسمت ((طراحی معماری)) ، ((معماری منظر)) و ((ساخت و اجرا)) مشاهده نمایید.

معماری منظر در تبریز

جمعه ۱۳-۰۷-۱۳۹۷
برچسب ها: