طراحی رستوران در تبریز

کاملتربن مطلب در مورد طراحی رستوران در تبریز توسط تیم بوم استودیو با نمونه پروژه های بسیار و موفق ترین تیم معماری طراحی رستوران در تبریز برای سال های متوالی.

طراحی رستوران در تبریز 

طراحی رستوران در تبریز با توجه به سابقه فرهنگی و اقتصادی و موقعیت جغرافیایی این شهر امری بسیار مهم و پرکاربرد محسوب می شود. کارفرمایان و سرمایه‌گذاران بسیاری در تبریز به دنبال افتتاح و شروع به کار رستوران هستند که این امر اهمیت موضوع طراحی رستوران در تبریز را برای معماران وطراحان افزایش می دهد.

انجام خدمات طراحی رستوران در تبریز به صورت تخصصی با تیم کاری ماهر و تجارب موفق و متعدد طراحی و راه‌اندازی رستوران در استودیو معماری بوم امروز تماس بگیرید

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714      شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930        شماره موبایل: 09223654069

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید

شهر تبریز با جمعیتی افزون بر 1.5 میلیون نفر در منطقه‌ای کاملا ترانزیتی در شمالغرب کشور قرار دارد. اهمیت این شهر از لحاظ گردشگری و صنعتی، تبریز را به یکی از مراکز استان پرجمعیت ایران تبدیل کرده است. از طرفی با توجه به رونق نسبی اقتصاد در این شهر و راه‌اندازی مراکز خرید جدید با استانداردهای کشور ترکیه در تبریز، نیاز به ایجاد رستوران های کارآمد را در این شهر افزایش می دهد. موجی از افتتاح رستوران های جدید و متنوع در تبریز نشان از وجود حس نیاز به راه‌اندازی رستوران از تبریز را دارد.

همانطور که اشاره شد، شاهد افتتاح رستوران های متعددی در شهر تبریز هستیم که برخی از آنها رونق و شهرت خوبی دارند، ولی متاسفانه برخی از این کسب و کارها با شکست روبرو شده اند. در بررسی کلی که توسط کارشناسان ما انجام شده، یکی از عوامل اصلی توفیق یا شکست یک رستوران و کافی شاپ ، میزان خلاقیت در طراحی، برندینگ (برندسازی) و مکان یابی رستوران می باشد که بر لزوم اهمیت به موضوع خلاقیت در طراحی رستوران در تبریز صحه می گذارد. استودیو معماری بوم تبریز با توجه به سابقه موفق خود در زمینه طراحی رستوران در تبریز ، این موضوع را بررسی کرده است که در مطلب زیر قسمتی از نتایج این مطالعه خدمت شما ارائه می شود.

طراحی-رستوران-سنتی-در-تبریزاین مطب را از دست ندهید: فاز دوم رستوران برکه

در مطلب زیر موضوع طراحی رستوران در تبریز با عناوین زیر بررسی می شود:

  • بررسی عوامل تاثیر گذار در طراحی رستوران در تبریز
  • بررسی طراحی پلان رستوران در موضوع طراحی رستوران در تبریز
  • بررسی اصول طراحی داخلی رستوران در موضوع طراحی رستوران در تبریز
  • طراحی رستوران سنتی در تبریز
  • طراحی رستوران مدرن در تبریز
  • بررسی اصول طراحی نمای رستوران در موضوع طراحی رستوران در تبریز
  • دکوراسیون رستوران کوچک
  • طراحی رستوران ارزان
  • برندینگ و ایجاد هویت رستوران

 

بررسی عوامل تاثیرگذار در طراحی رستوران در تبریز :

کسب و کار مربوط به رستوران همواره یک کسب و کار محبوب و پرطرفدار محسوب شده است و پیش بینی های اقتصادی از ادامه این روند حکایت دارند.اما نکته بسیار مهم در مورد این کسب و کار این است که طبق آماری رسمی، در 60% موارد، افرادی که وارد این حیطه می شوند در سال اول با شکست روبرو می شوند و 80% آنها حداکثر تا پنج سال به تعطیلی کشیده می شود.

ایجاد کانسپت اصلی یک رستوران با توجه به تعدد مواردی که باید مد نظر قرار بگیرند از چالش‌های بسیار پیچیده برای معماران محسوب می شود.

1. توسعه و گسترش ایده ی اولیه در طراحی رستوران

در طراحی رستوران ، مدت زمان توسعه کانسپت و ایده اولیه می تواند در بازه ای چند هفته ای تا چند ماهه نوسان کند. این زمان بسته به خلاقیت و تجربه تیم طراحی در زمینه طراحی رستوران باشد. توسعه کانسپت در طراحی رستوران صرفا به بررسی مسیر آماده سازی غذا، سرو غذا، طراحی داخلی رستوران و مسائل مشابه محدود نمی شود. این که کل این کسب و کار چه هویتی خواهد داشت در این مرحله باید بررسی شود.

کانسپت سازی بسیار فراتر از این مسائل می باشد. در طراحی رستوران برای کانسپت سازی باید به مسائلی همچون افق پیش رو، نکته متمایز، نوآوری و بازاریابی، طراحی، برندینگ، مدیریت و تیم اجرایی، استراتژی کلی، مدل کسب و کار و نکات بی شمار دیگر. تمامی این مسائل باید با هارمونی و هماهنی مناسبی در کنار یکدیگر جمع شوند. موفقیت یا شکست یک رستوران یا مجموعه ی رستورانی به هم افزایی این موارد وابسته است. متاسفانه بسیاری از کارفرماها در پروژه های طراحی رستوران و حتی معمارانی که درگیر پروژه طراحی رستوران می شوند، این موارد را نمی توانند با طراحی داخلی رستوران و تم کلی کار تمییز دهند و نهایتا پروژه را به شکست می رسانند.

طراحی رستوران در تبریز امری است که بسیار وابسته به کانسپت سازی یکپارچه و منسجم است. این امر با مطالعه آماری تعداد پروژه های منجر به شکست در تبریز هویدا می شود.

طراحی-رستوران-در-تبریز-پلان

مطب پیشنهادی: برندینگ رستوران

2. منحصر به فرد کردن رستوران

طراحی رستوران در تبریز یک مساله پرچالشی محسوب میشود. ریشه اصلی این چالش، رقابت شدید موجود در فضای کسب و کار رستوران در تبریز می باشد. برای منحصر به فرد کردن رستوران باید روی نکته انحصاری آن کار و تاکید کرد. در بهترین حالت، برای بسیاری از کارفرمایان، المان “منحصر به فرد” تقلید یک رستوران است که آنها در پس ذهن خود دارند و استفاده از آن رستوران به عنوان الگوی کلی رستوران و استفاده از عناصر آن رستوران در تمامی نقاط رستوران و فضای خودشان است. این امر هیچ نشانی از نوآوری و خلاقیت ندارد. بحث ایجاد ” مزیت نسبی ” برای رقابت پذیری یک کسب و کار که یک موضوع بسیار ارزشمند است، در این حالت از بین رفته و تنها سایه ای از خود به جا میگذارد. جک ولش جمله ای معروف دارد که می گوید: اگر مزیتی برای رقابت نداری، وارد گود رقابت نشو. طراحی رستوران در تبریز با توجه به ذائقه مشکل پسند مردم تبریز و وجود رقبای قدرتمند، یک امر بسیار رقابتی است که نیاز شدید به ایجاد مزیت نسبی در آن کاملا حیاتی است.

تا زمانی که یک مزیت نسبی پایدار و منحصر به فردی در یک پروژه – خاصه طراحی رستوران – در دست نباشد، پروژه به سرنوشت شوم شکست دچار است که باید گفت در اکثر موارد این شکست بسیار سریع اتفاق می افتد. اگر مزیت نسبی تان قابل تقلید است، پس شما نباید روی آن حساب باز کنید. پس اصولا نمی توانید وارد گود رقابت شوید.

پس موضوع اصلی در یک صنعت که در این حد قابل کپی کاری و رقابتی است، صرفا ایجاد یک محصول انحصاری نیست. بلکه موضوعی است که خودش را به مخاطب می رساند و استوار باقی می ماند، حتی اگر در همسایگی شما، رقیبتان آن را کپی کند، حتی اگر کارکنان شما بعد از جدایی از شما کسب و کار مشابهی راه بیاندازند، حتی اگر زمینه رقابتی شما تبدیل به رقابتی در کلاس کار شما شود.

به عنوان تهرنگ مسیر شما، یک جایگاه درست استراتژیک باید انتخاب شده، و طراحی های شما بر اساس استراتژی مشخص و مطالعه و پیش بینی نسبی مشتریان بالقوه شما انجام گیرد. بعد از طراحی های اولیه به تعداد زیادی باید شبیه سازی و ارزیابی های بازاریابی و فروش در مدل ساخته شده انجام بپذیرد تا از توفیق آن در بازار واقعی اطمینان حاصل کرد.

طراحی رستوران در تبریز از نظر انحصار موضوع پیچیده و تخصصی است. برای مثال، درطراحی رستوران برکه تبریز، این موضوع به عنوان شمع راه گروه طراحی استودیو معماری بوم تبریز در نظر گرفته شد که به توفیق بسیار سریع رستوران برکه منجر شد. موفقیت رستوران برکه حتی با تقلید فضای آن توسط 5 تا 10 رستوران در همان محدوده محدود نشد و بلکه این تقلید و ادامه روند باعث محبوبیت بیشتر رستوران برکه شد که باعث می شود از آن به عنوان یک نمونه موفق از طراحی رستوران در تبریز یاد کرد.

طراحی-رستوران-با-فضای-سبز-در-تبریز

طراحی-رستوران-لاکچری-در-تبریز

این مطب را از دست ندهید: رستوران برکه

3. پیش بینی مشتریان بالقوه

ایجاد کانسپت اولیه و تلاش برای یافتن مشتریان مناسب آن موضوعی است که زیاد به چشم نمی آید. از نقطه نظر خلاقیت و نوآوری ، این مسیر این مسیر یک مزیت نسبی قوی و یک قدرت رقابتی در طولانی مدت ایجاد می کند. افق بازاریابی و آنالیز مناسب بازار نقشی بی بدیل در بهبود شرایط کسب و کار بازی می کند. این بررسی ها تصویری واضح و به دور از تعصب و جانبداری برای صاحبان کسب و کار ارائه می دهد.

به طور خلاصه از آنجایی که این امر بررسی و تحقیق عمیقی می طلبد، بهینه ترین مسیر برای نتیجه گیری درست و تعریف درست و جایگذاری مناسب کانسپت، شروع پروسه از نقطه پایانی آن است. فقط باید تصور کرد که مشتری رستوران، پشت میز خود نشسته و منتظر غذا است. پرسش اول این است که او به طور منطقی چه کسی می تواند باشد؟ یا بهتر بگوییم چه کسی را می توانید آنجا تصور کنید؟ این مشتری چجور آدمی میتواند باشد؟ چرا باید این میز در این رستوران را انتخاب کند؟ شما چه چیزی می توانید به او ارائه کنید که انتظارات او را برآورده کند؟ چه چیزی نظر او را بر می انگیزد؟ چه المانی او را شگفت زده می کند و این شگفت زدگی را برای او مکررا ایجاد می کند؟ و آیا او نمی توانست همه این ها را در جایی دیگر بیابد؟

این سوالات صرفا چند پیشنهاد برای شفاف کردن برای تفکر خلاقانه هستند. اگر شما یک تصویر واضح از مشتری تان داشته باشید، از شخصیت آن فرد، از نیازهایش، شما می توانید یک مسیر منطقی برای ایجاد فضا در بازار رقابتی برای رستوران خود ایجاد کنید. سوالات مهمی که به شما در شفاف و واضح کردن ذهنیت تان در پیش بینی هایتان ایجاد می کنید، شما را در این مسیر به شدت یاری می کنند. خلاقانه و به دور از تعلقات ذهنی خود بیاندیشید، صریح باشید و قدرت شکستن بندهای عادی شده را داشته باشید. رستوران داری یک صنعت پر ریسک است. باید ریسک پذیری خوبی داشته باشید تا بتوانید موفقیت را لمس کنید.

طراحی رستوران در تبریز با توجه به شرایط اجتماعی این شهر و ناهمگونی جمعیت این شهر از نظر سلیقه و سبک زندگی، امری بسیار حساس است. با توجه به مسائلی که ذکر شد، انجام ریسک شروع این کسب و کار، بدون بررسی دقیق مشتریان بالقوه، خطر شکست زیادی را به همراه دارد. از طرفی با توجه به داشتن ذهنیت های اولیه در کارفرمایان، بررسی بازار و مشتریان بالقوه، هرگز خالی از تعصب و نگاه اولیه نخواهد بود و پیشنهاد می شود این امر با متخصصان خودش مشاوره شود. استودیو معماری بوم تبریز با توجه به سابقه خود در طراحی و اجرای پروژه های تجاری متعدد و انجام مطالعات فراوان در زمینه بازاریابی و بازارسازی قبل از طراحی فضای تجاری، به شما پیشنهاد انجام این مطالعات را می دهد. انجام این مطالعات علیرغم وقت گیری نسبی، می تواند از خطرات شکست کسب و کار شما بویژه در حوزه رستوران داری بکاهد.

4. طراحی رستوران

در طراحی رستوران بدون اغراق صدها قدم برای رسیدن به یک طرح مستقل و منحصر به فرد وجود دارد که کانسپت اولیه اکثر این قدم ها را هدایت می کند. داشتن یک کانسپت شفاف و زمینه ای قوی برای عملی ساختن آن، بنیان اصلی حرکت بدون وقفه و مستقیم برای رسیدن به طرح نهایی است. بسیار ضروری و حیاتی است که این مورد به درستی رعایت شود و سنگ بنای حرکت به سوی طراحی معماری و پروسه ساخت و ساز با صلابت گذاشته شود.

یک جزء بسیار ضروری در مسائل طراحی رستوران، توجه به حواس و احساسات است. در یک طراحی رستوران با کیفیت و قوی، طرح باید تمامی حواس پنجگانه مشتری – حس بینایی، حس بویایی، حس لامسه، حس شنوایی و حس چشایی – را در نظر بگیرد. نکته مهم اینجاست که هر چقدر برنامه ی منسجمی برای ارتباط با این حواس به صورت هماهنگ و همرنگ در طراحی رستوران دنبال شود، به همان اندازه تجربه برند با کیفیت در رستوران ایجاد می شود.

در کنار این هماهنگی و محیط سازی، توجه ویژه ای باید به طراحی ارگونومیک رستوران نیز معطوف شود.

هرچند هر پروژه ی طراحی رستوران، هویتی منحصر به فرد دارد، ملاحظاتی برای طراحی رستوران به طور کلی وجود دارد که شامل:

. چه فضاهای برای پاسخ به کانسپت های شما در طراحی رستوران باید لحاظ شوند؟

. چند متر مربع برای هر نفر در نظر گرفته اید؟

. آشپزخانه و یا محل آماده‌سازی نوشیدنی و غذا چه اندازه‌ای باید داشته باشد؟

. بهترین حالت چیدمان و مبلمان رستوران با توجه به منوی رستوران و فضای در دسترس آن چیست؟

. آیا همه ی رویدادها، فعالیت ها و نقاط مهم رستوران را در نظر گرفته اید؟

. جریان کاری و ساز و کار رستوران شما چقدر بهینه و کاربردی است؟

. چه برنامه ای برای فضای پرسنل، فضاهای خدماتی و تجهیزات انباری دارید؟

. آیا برنامه ای برای افرادی که دارای معلولیت هستند در نظر گرفته اید؟

طراحی-کافه-رستوران-در-تبریز

مطلب پیشنهادی: کافه پاتیو

طراحی رستوران در تبریز علاوه بر موارد بالا، نیاز به آشنایی نسبی به فضای کسب و کار تبریز و همچنین وضعیت استقبال مردم تبریز از رستوران های جدید بسیار احساس می شود. این آشنایی تا حدود زیادی با تجربه معماری و طراحی رستوران در تبریز ایجاد می شود. فضای کسب و کار در تبریز، آشنایی محورهای پررونق یا با پتانسیل بالا در تبریز، آشنایی با تامین کنندگان مصالح و خدمات در تبریز و امکان پیش بینی استقبال از یک کسب و کار در تبریز از جمله مواردی است که در کنار موارد بالا می تواند تضمین کننده طی روند اصولی و بهینه ایجاد، ارزیابی و توسعه و نهایتا اجرای یک کانسپت می باشد.

5. هزینه های اساسی در طراحی رستوران

در طراحی رستوران و اصولا آغاز هر نوع کسب و کاری، اولین موضوعی که باید بررسی شود امکان هزینه کردن است. چه رستوران یک رستوران کوچک معمولی باشد و چه یک رستوران لوکس بزرگ باشد، کانسپت اصلی بازهم چراغ راهنمای فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی خواهد بود. با مراجعه به کانسپت اصلی و در نظر گرفتن هزینه و بودجه در نظر گرفته شده، می توان راجع به مکان یابی، سایز و تم کلی پروژه تصمیم گیری کرد.

به هر حال نکته مهم اینجاست که در صورت وجود ابهام در کانسپت اصلی به شدت می تواند افزایش داشته باشد. شاید باورپذیر نباشد ولی بسیاری از پروژه های رستورانی قبل از افتتاح با شکست مواجه می شوند. عامل اصلی این شکست زودهنگام در اکثر پروژه های طراحی رستوران، نارسایی محاسبات هزینه ها می باشد. هیچ فرمول طلایی برای محاسبه دقیق هزینه های افتتاح یک رستوران وجود ندارد، ولی یک کانسپت اولیه شفاف تصور این هزینه ها را تا حدود زیادی دقیق کرده و میزان کنترل ما را بر روی آن شدیدا افزایش می دهد.

مدیریت هزینه ها در طراحی رستوران در تبریز امری بسیار دشوار و تجربی است.  طراحی رستوران در تبریز از فاکتورهای بسیاری تاثیر می پذیرد که در صدر آنها میتوان به نبود ثبات در قیمت کالاهای اساسی مربوط به ساخت و اجرای رستوران اشاره کرد که هرگونه پیش بینی و خوانش ذهنی هزینه ها را قبل از اجرای یک پروژه دشوار می کند. اما با تعریف مناسب کانسپت اولیه می توان بر این مشکل نیز فائق آمد. بسیاری از کارفرمایان در طراحی رستوران در تبریز از پرداخت هرگونه هزینه در ابتدای کار برای ساخت کانسپت سر باز میزنند، غافل از این که تعریف کانسپت ریسک عملیاتی یک پروژه را به شدت پایین می آورد.

6. ایجاد تیم مناسب در رستوران

صاحب نظران در زمینه کسب و کار بیشترین و مهمترین عامل توفیق در میزبانی را نیروی انسانی یک فضا معرفی می کنند. هیچ رستورانی امکان موفقیت ندارد مگر اینکه فرد صحیح را در جای صحیح قرار دهد. این کادر یک رستوران هستند که صحنه را می آرایند. به همین سادگی! بنابراین شناسایی و بررسی دقیق نیروی انسانی پیشنهادی، یک پروسه مهم و نیازمند تدبیر مناسب است.

اما سوال اینجاست که منظور از فرد مناسب دقیقا چیست؟ چگونه می توانیم افراد مناسب را انتخاب کنیم؟ انتخاب بر اساس توانایی و مهارت های نورد نظر؟ یا داشتن ذهنیت مناسب؟ چگونه می توان شاخص های درست را برای ارزیابی حین استخدام تنظیم کرد؟

در واقع نیروی انسانی مناسب برای رستوران، همان نیروی انسانی مناسب برای کانسپت اولیه می باشند. که این پاسخگوی ارزش های شما، برند و هویت شما و مشتریان در نظر گرفته شده برای رستوران شما می باشد. افرادی که توانایی ها و ذهنیت مناسب برای فراهم آوردن تجارب دلنشین برای مشتریان رستوران مطابق با آنچه شما در کانسپت اولیه بدان رسیده اید. همچنین این افراد باید تعهد و اشتیاق زیادی را برای نیل به اهداف و ارزشهای اصلی رستوران داشته باشند. همه افراد از صندوقدار تا آشپز و نیروهای خدماتی باید حاوی پیامی برای اعتلای برند رستوران در بهترین حد ممکن باشند.

شاید این موضوع که انتخاب و چینش نیروی انسانی موضوعیت کافی برای مطرح شدن در پروسه طراحی را داشته باشد، از طرف بسیاری از افراد مضحک پنداشته بشود، ولیکن امری که بسیار جدی و مهم است، با توجه به نقش راهبری تیم معماری در پروسه ایجاد یک رستوران و برندینگ آن، مشورت مداوم و ایجاد هماهنگی بین تیم معماری و تیم مدیریتی رستوران در این مورد موضوعی ضروری به نظر میرسد که متاسفانه در پروژه های طراحی رستوران در تبریز زیاد به آن پرداخته نمی شود. استودیو معماری بوم با مطالعات انجام داده و تکیه بر تجربه چندین ساله خود در این زمینه، همواره مشاوراتی را با کارفرمایان پروژه های رستورانی خود برای چینش نیروی انسانی و اینستالیشن رستوران انجام می دهد. موضوعی که در پروژه های طراحی رستوران در تبریز زیاد بدان پرداخته نشده و دچار غفلت می شود.

7. توسعه برند رستوران

در مسائل مربوط به طراحی رستوران این موضوع از این باب مطرح میشود: شخصیت برند یک رستوران به چیست؟ علیرغم این که این روزها در محافل زیادی واژه برندینگ یا برندسازی را میشنویم، موضوعی که افراد زیادی از آن سخن می گویند ولیکن افراد بسیار کمی از آن درک واضحی دارند، برندینگ و یا برندسازی موضوع بسیار مهم و حیاتی در راه اندازی یک رستوران ایده آل محسوب می شود. هرچند برندسازی از طراحی لوگو و هویت بصری مجموعه که شامل رنگ و فرم سازی می باشد شروع می شود، موارد بسیار زیادی ذیل حیطه برندسازی قرار می گیرند که شامل موارد زیر می شود:

. برند نیاز به هویت منحصر به فرد و قوی دارد. هیچ مفهوم طراحانه ای دارای ارزش کار کردن نیست مگر اینکه حائز یک هویت مشخص و تبیین شده باشد. این فقط رنگ و طرح لوگوی رستوران نیست که هویت برند را توصیف میکند، که داستان یک رستوران، کیفیت و نوع غذای ارائه شده، نوع خدمات مشتری که مدیران رستوران بدان پایبند هستند و ارزش های انسانی و اخلاقی یک مجموعه برند را توصیف میکند.

. برند شما باید تمامیت و یکپارچگی داشته باشد. این بدان معناست که باید مجموعه ای از شعارها برای مشتریان ارائه شود که در هر محصول رستوران، مجموعه رستوران تلاش به انجام آن دارند. برندهایی که قابل اعتماد محسوب می شوند، این تمامیت و صداقت را در تمامی محصولاتشان ارائه می دهند. احترام و وفاداری مشتریان و کارکنان یک رستوران به طور تنگاتنگی به میزان تعهد مدیران رستوران در به ثمر رساندن انتظارات بستگی دارد.

. برند موفق بیش از هر چیزی به ثبات نیاز دارد. کاملا بدیهی است که امروزه ساخت و توسعه برند بیش از هر زمانی برای بقای یک کسب و کار ضروری و حیاتی است. اما مشخصا یک برند موفق یک شبه ایجاد نمی شود. این که مشتریان از آنچه شما ارائه می کنید، کاملا آگاه باشند و با هویت تان ارتباط قوی برقرار کنند، امر زمان بر و مستلزم صبوری است. ثبات در ارائه شخصیت و هویت برند از عواملی ایجاد وفاداری در مشتریان یک رستوران است.

طراحی-کافه-رستوران-مدرن-در-تبریز

پروژه بالا: کافه رستوران کازابلانکا

با توجه به حضور برندهای مطرح در زمینه رستوران داری در شهر تبریز، برندسازی در زمینه رستوران در این شهر موضوعی پیچیده و دارای ملاحظاتی فراتر از موارد ذکر شده می باشد. طراحی رستوران در تبریز از جهت برندینگ رستوران و ایجاد هویت دائمی و قابل اعتماد برای یک رستوران از خدمات دفتر معماری بوم تبریز می باشد که با تکیه بر مطالعات علمی و تجربیات خود در زمینه طراحی رستوران در تبریز و نیز اجرای رستوران در تبریز، می تواند تضمین کننده توفیق یک پروژه طراحی رستوران در تبریز باشد. مانند بسیاری از موارد دیگر موضوع برندینگ با تصورات غلط کارفرمایان و نیز همکاران ما هدایت می شود و منجر به شکست برندینگ در پروژه طراحی رستوران در تبریز می‌شود.

8. بازاریابی کانسپت رستوران

ایجاد یک رستوران موفق اگر قسمتی فعالیت هنری باشد و قسمتی فعالیت علمی باشد، 200 درصدش به بازاریابی ارتباط دارد. تمامی تصمیمات اخذ شده در ایجاد کانسپت اولیه یک رستوران باید از نگاه بازاریابانه ارزیابی و دیده شود.

ساخت و طراحی یک رستوران که از رقبای خود بتواند متمایز شود، کاری جذاب و ممکن است، ولی چالش اصلی در رساندن پیام رستوران به دست مشتریان و جذب و کشاندن آنها به سمت خود است. و مهمتر از آن حفظ مشتریان است. این چالش زمانی قابل حصول است که بازاریابی و بازارسازی در هسته همه فعالیت های شما قرار بگیرد و شما را در نیل به سمت هدف تصاحب بازار کمک به سزایی خواهد کرد.

هر مرحله از توسعه نیازمند ذهنیت بازاریابانه صحیح تیم طراحی است و این مورد برای توفیق یک پروژه طراحی رستوران کاملا ضروری است. برای نیل بدین مهم اقداماتی ضروری به نظر می رسند که شامل موارد زیر می شود:

. ساخت تصاویر واضحی که کانسپت اصلی رستوران را بتوانند بازتاب دهند.

. ساخت یک جو اجتماعی حول برند رستوران.

. حضور مستمر در مناطقی که مشتریان بالقوه شما اوقات خود را در آنها میگذرانند، چه در شبکه های اجتماعی و چه در مناطق شهری. باید محتویاتی را در اختیار آنها گذاشت که آنها را مشتاق به بازدید و استفاده از محصولات شما بکند.

. آماده سازی، آموزش و توانمندسازی بازاریابان سیار یا ویزیتور ها. این افراد باید با تعهد کاری بالا در اختیار سیستم باشند و نسبت به کانسپت اصلی اشراف مناسبی داشته باشند تا بتوانند در ارائه کانسپت رستوران موقفیت آمیز رفتار کنند.

راه-اندازی-رستوران-در-تبریز-هزینه

مطلب پیشنهادی: اجرای کافه پاتیو

طراحی رستوران در تبریز از نظر بازاریابی و مدیریت برند یکی از تخصص های دفتر معماری بوم می باشد که با تکیه بر تجربه چندین ساله خود در دنبال کردن این روند و توفیق مناسب در ایجاد این امر در پروژه هایی مانند طراحی و اجرای رستوران برکه تبریز، در ذیل خدمات خود در زمینه طراحی و ساخت رستوران در تبریز قرار می دهد. توفیق یک پروژه طراحی رستوران در تبریز بستگی زیادی به میزان هدفمندی کارفرمای پروژه دارد. بسیاری از کارفرمایان و صاحبان سرمایه در پروژه های طراحی رستوران در تبریز و همچنین در اغلب پروژه های طراحی فضاهای تجاریف متاسفانه اعتقاد چندانی به طی روش اصولی در طراحی رستوران ندارند و به اهمیت مباحث برندینگ و بازاریابی آشنایی چندانی ندارند. این امر موجب شکست در پروژه های طراحی رستوران در تبریز در اکثر موارد می شود. این در حالی است که نمونه های زیادی از طی یک روش اصولی بازاریابانه و مبتنی بر برندینگ و کانسپت وجود دارد که در مدت زمانی کوتاه به توفیق مناسبی رسیده اند. استودیو معماری بوم تبریز ارتباط مستمر خود را با متخصصین و اساتید امر بازاریابی و برندینگ حفظ کرده و به داشته های خود هرگز اکتفا نمی کند. این امر موجب شده است که ما خود را با افتخار یکی از متخصص ترین دفاتر تبریز در امر طراحی رستوران در تبریز معرفی کنیم.

9. ایجاد تجربه ای خاطر انگیز

ایجاد یک تجربه خاطر انگیز در واقعیت، به معنی ایجاد یک رابطه احساسی با مشتری است.

 این موضوع بسیار به منظره و ذهنیت ربط دارد. کانسپت های متمایز در طراحی رستوران، تمهیدات مفصلی برای احساسات به وسیله ایجاد یک روح و احساس منحصر به فرد دارد که این امر مستلزم گذر از مبانی پایه است. اگر صرفا به کیفیت غذا توجه شود، اگر منحصرا به سرویس دهی و طراحی توجه شود، قدم در جای پای تمامی پروژه های اکثریتی گذاشته می شود که منجر به شکست شده اند، آن هم در این کسب و کار که بسیار رقابتی و پر ریسک محسوب می شود. یک همبرگر عالی، یک همبرگر عالی است. یک دیزاین عالی نیز یک دیزاین عالی است. اما چیزی که احساسات و عواطف مشتری را درگیر می کند فراتر از این ها می باشد و برای دست یابی به آن باید برنامه ای داشت که از لحظه اول ایجاد کانسپت می تواند ایجاد شود.

 فاکتور بعدی بسیار تعیین کننده در ایجاد فضایی احساسی، توجه به جزئیات است. برند شما نمایانگر تمامی عناصر طراحی شده شما است. از طراحی داخلی رستوران گرفته تا انتخاب سرویس های بشقاب و چیدمان رستوران تا نحوه پذیرش مهمانان و مشتریان در رستوران. به عبارتی دیگر همه چیز باهم مرتبط هستند. هر چیز کوچک یا بزرگی در ارتباط تنگاتنگ با اتمسفر و حس و حال فضای شما هست.

نهایتا همه چیز به فضاسازی مربوط است. عطری که در عرصه اصلی رستوران می پیچد، نورپردازی که فضا را روشن می کند، موسیقی جاری در فضا، مزه و طعم غذای سرو شده و یا ظاهر و آراستگی که با غذای سرو شده ارائه می شود، در تشخص رستوران و روح آن تاثیر دارد.

طراحی رستوران در تبریز ، نیازمند دقت و حساسیت بالا در ارائه یک تجربه دلنشین در رستوران می باشد. دلیل این امر ذائقه بسیار خاص مردم تبریز در انتخاب و اعتماد به یک برند غذایی و همچنین وجود برندهای معتبر با انواع فضاسازی در این  شهر می باشد که فضا را برای جلب رضایت مشتریان در تبریز را به امری بسیار خطیر و حساس تبدیل می کند. طراحی رستوران در تبریز نیازمند آشنایی با خاطرات جمعی مردم تبریز و همچنین خواسته های آنها در فضاهای تغذیه می باشد. برای انجام درست طراحی رستوران در تبریز لازم است تیم طراحی و اجرای پروژه با سرمایه گذاران به طور مستمر در ارتباط باشند. طراحی رستوران در تبریز زمانی پروژه ای موفق محسوب می شود که تمامی مراحل اجرای فکر و کانسپت، طرح، شخصیت و برند رستوران و سایر موارد ذکر شده با محوریت تیم طراحی و برندینگ صورت گیرد. استودیو معماری بوم با سابقه موفق در طراحی و اجرای رستوران های بزرگ و کوچک، طراحی رستوران ارزان ، ساخت رستوران ارزان و سایر پروژه های طراحی و ساخت رستوران در تبریز ،می تواند انتخابی مناسب برای سپردن مسئولیت های طراحی و ساخت پروژه های رستورانی باشد.

10. فهم درست کلید موفقیت در مدیریت رستوران

تمامی آن چه به عنوان کلید موفقیت در طراحی رستوران مطرح می شود بازتاب مخرج مشترک تمامی عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار در موفقیت رستوران است. و آن چیزی نیست جز برجستگی طراحی مفهومی و کانسپچوال آن و مدل کسب درآمد آن است.

تمامی مواردی که برای موفقیت یک رستوران مشهور شده اند، عواملی غیر پاسخگو و قطعی هستند که با موفق کردن یک یا چند مورد خاص نتیجه گرفته شده است که آنها عوامل اصلی موفقیت و رونق یک رستوران هستند. واقعیت این است که اگر بخواهیم عوامل موفقیت رستوران های بیشماری را که موفق محسوب می شوند بررسی کنیم، میبینیم همه کلید های موفقیت آنها حول موضوع کانسپت می چرخد. تولید یک کانسپت بسیار قوی در ابتدای کار، با آنالیز مو به موی همه ی عوامل تاثیر گذاری که از آنها یاد کردیم، یک کار بسیار حساس، ضروری و اجتناب ناپذیر در شروع یک کسب و کار و به ویژه در زمینه خوراکی می باشد.

تجربه کاملا ثابت کرده است که تکنیک کپی-پیست هرگز موفقیت آمیز نیست و نخواهد بود. به تجارب خودتان رجوع کنید. چند رستوران می شناسید که با استفاده از این روش کسب و کار خود را سکه کرده اند؟ تقریبا می توان گفت نمونه ای وجود ندارد که بشود به آن استناد کرد. پس تمامی افکار تقلیدی خود را کنار بگذارید. بگذارید افراد حرفه ای کار خود را انجام بدهند. به گروه طراحی و سیاست گذاری خود اعتماد کنید.

طراحی پلان رستوران

طراحی رستوران در تبریز ، اغلب ( و به غلط) به طراحی پلان رستوران در تبریز خلاصه می شود. در حالی که طراحی پلان رستوران قدم دوم فرآیند طراحی رستوران است. مرحله طراحی پلان رستوران ، در واقع معمارانه ترین بخش ماجرا است که توسط معماران انجام میگیرد و طی دو یا سه مرحله با کارفرمایان بررسی شده و همچنین در جلسه ای با حضور کارفرمایان و کل تیم برندینگ رستوران این طرح بررسی می شود. با توجه به مدیریت این پروسه توسط تیم معماری، طراحی پلان با انطباق کامل با اصول اساسی کانسپت اصلی انجام پذیرفته و در عین حال پاسخگوی اصول طراحی رستوران و استانداردها و ضوابط طراحی رستوران نیز می باشد. طراحی رستوران در تبریز با توجه به ماهیت این کسب و کار دارای پیچیدگی های مخصوص به خود است. این امر با توجه به بررسی همزمان مباحث کانسپچوال مفهومی و مفاهیمی از قبیل استانداردهای طراحی رستوران و یا ضوابط طراحی رستوران و همچنین محدودیت های اعمال شده از سمت محل طراحی و اجرای رستوران و توجه به بودجه، موضوعی کاملا بغرنج از نظر طراحی محسوب می شود. طراحی رستوران در تبریز علیرغم تمامی موارد بالا تبدیل به یک موضوع صرفا زیبایی شناسانه شده است که متاسفانه در اغلب موارد از همین موضوع هم غفلت می شود.

طراحی رستوران در تبریز موضوعی نیست که با طراحی نمای رستوران یا طراحی داخلی رستوران اتمام یابد و به آنها خلاصه شود. جمله معروفی توسط کریستا فابرگاس بیان شده است که می گوید: طراحی رستوران صرفا طراحی چیدمان میزهای فضای غذاخوری نیست، بلکه امری بسیار پیچیده و عمیق است. پیکربندی رستوران هم به ساز و کار موجود در رستوران دخالت می کند و هم  ارتباط برند رستوران با مشتریان را تنظیم می کند. خبرگان این موضوع، طراحی رستوران را موضوعی چند مرحله ای و لایه لایه می دانند و آغاز لکه گذاری رستوران را تقسیم فضای کاری و فضای عمومی بر اساس کانسپت اولیه و شرایط ملک مورد استفاده می دانند.

برای طراحی رستوران در تبریز ، مرحله طراحی پلان رستوران توسط کارشناسان و معماران استودیو معماری بوم تبریز به صورت موشکافانه بررسی شده است و به مراحلی تقسیم شده است که در ادامه مطلب برخی از آنها بیان می شوند.

مطلب پیشنهادی: راه اندازی رستوران در تبریز 

1. قدم اول در طراحی پلان رستوران : در نظر گرفتن فضاهای اصلی رستوران

به طور کلی در هر پروژه طراحی رستوران، چند فضای اصلی وجود دارد که هنگام طراحی پلان رستوران باید مورد بررسی قرار بگیرند. پاسخگویی به نیازهای هر کدام از این فضا ها و مکان یابی مناسب آنها نقش کلیدی در بالا بودن بازده رستوران و کیفیت ارائه شده به مشتریان ایفا می کند.

1-1. آشپزخانه: در بسیاری از رستوران ها، فضای آماده سازی غذا حدود 40% فضا را به خود اختصاص می دهد. این رقم در ابتدا بسیار باورناپذیر تصور می شود. هرچند این عدد در موارد مختلف عوض می شود ولی باید اذعان کرد که آشپزخانه و فضای آماده سازی غذا قلب یک رستوران است که در طراحی پلان رستوران باید اهمیت ویژه ای به آن قائل شد. برای طراحی آشپزخانه در یک رستوران تسلط زیادی به تجهیزات رستورانی لازم است. این تجهیزات بسته به مقیاس و سبک رستوران متفاوت بوده و تسلط کافی به انواع رستوران توسط معمار لازم است. طراحی رستوران در تبریز یکی از تجارب اصلی و تخصص های دفتر معماری بوم می باشد. این تخصص با تکیه بر توانمندی های مهندسین این دفتر و تجربه و مطالعه مستمر اعضای تیم طراحی دفتر بوم در زمینه طراحی رستوران در تبریز و اصول طراحی رستوران ایجاد شده است.

2-1. سرویس های بهداشتی: در طراحی پلان رستوران توصیه می شود برای کاهش هزینه های ایجاد و ساخت تاسیسات مکانیکی، فضای سرویس های بهداشتی در فاصله کمی از آشپزخانه رستوران جایابی شود. اگر فضا امکان ایجاد سرویس مخصوص کارکنان را بدهد، حتما این فضا نیز باید در نظر گرفته شود.

3-1. فضای بار: این فضا در طراحی رستوران در تبریز برای کاربری اصلی خود که سرو نوشیدنی های الکلی است، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ولی در رستوران هایی که کانسپت اصلی و فضاهای آنها اجازه ایجاد چنین فضایی را می دهد، تعبیه فضای بار برای ارائه نوشیدنی های سرد و گرم می تواند به جذابیت فضا و ایجاد حس مطلوب کمک کند. از طرفی بار یک فضای انتظار نیز می تواند باشد که افرادی که به هر دلیلی نیاز به انتظار در فضای رستوران دارند را مشغول نگه دارد.

4-1. فضای غذاخوری: طراحی پلان این فضا سر راست ترین فرآیند طراحی در طراحی پلان یک رستوران است. توجه کافی به ارگونومی محیط و راحتی و آسایش کاربران لازمه اصلی این مرحله از طراحی پلان است. موضوع مهم بعدی برنامه ریزی برای حرکت افراد در فضای رستوران می باشد. در طراحی رستوران در تبریز متاسفانه مشاهده می شود که این موضوع بسیار مورد غفلت قرار میگیرد و سیرکولاسیون فدای تعداد صندلی در محیط می شود. این امر موجب ایجاد نارضایتی در مشتریان شده و در طولانی مدت باعث افت برند رستوران می شود. با گذر از مرحله لکه گذاری فضاهای عبوری و استقرار، وارد مرحله طراحی جزئیات می شویم که کانسپت اصلی رستوران کم کم نمود خود را به صورت بصری و گرافیکی در محیط نمایان می سازد. باید در نظر داشت که هدف اصلی ایجاد حس دعوت کنندگی در رستوران می باشد، ایجاد فضایی که مشتریان را به داخل جذب کند و حتی در آنها اشتیاق بازگشت به محیط را ایجاد کند. همانند اکثر موارد در طراحی رستوران در تبریز شاهد فعالیت اغراق آمیز در طراحی ظواهر و پلان رستوران هستیم. این امر با کاهش اهمیت کانسپت اصلی رستوران و حرکت به سمت فضاسازی لوکس و پر تمتراق اتفاق می افتد که باعث هزینه کرد گزاف و همچنین کاهش جذابیت و دعوت کنندگی فضای رستوران و نهایتا شکست رستوران می شود.

5-1. ورودی و فضای انتظار: صریح و رک: بیشتر از تابلو و بیلبورد رستوران، ورودی آن ذهنیت اولیه ایجاد می کند. بسیار باید حساس و دقیق کانسپت اصلی رستوران را در ورودی آن ایجاد کرد و به نمایش گذاشت. در داخل رستوران، فضای ورودی و انتظار بر اساس سبک کاری رستوران باید طراحی و ساماندهی شود. اگر در طراحی خود یک بار در نظر گرفته باشید، این فضا می تواند مینیمال و کمینه باشد.

فضاهای بسیار زیادی برای رستوران های مختلف، بسته به موقعیت و امکانات و حتی محدودیت های رستوران می تواند ایجاد شود که در لیست بالا گنجانده نشده است. در طراحی رستوران در تبریز باید با وسواس بالایی فضاهای مورد نیاز یک رستوران موقع ایجاد کانسپت تعیین شوند و در هنگام طراحی نیز آنها به خوبی برنامه فضایی خود را گرفته و به نحوی سیستماتیک جایابی شوند.

قدم دوم در طراحی پلان رستوران: مکان یابی آشپزخانه

قدم سوم مکان یابی سرویس بهداشتی در فضای رستوران

قدم چهارم مکان یابی بار در رستوران

قدم پنجم طراحی داخلی و گرافیکی رستوران در فضای غذاخوری ( بررسی شده)

قدم ششم مکان یابی و طراحی ورودی و فضای انتظار

اصول طراحی داخلی رستوراندر طراحی رستوران در تبریز

طراحی رستوران در تبریز که معمولا به اشتباه با عنوان طراحی داخلی رستوران در تبریز مطرح می شود، موضوعی بسیار متفاوت و کلی تر از طراحی داخلی است. طراحی داخلی رستوران یک مرحله بعد از طراحی پلان رستوران اتفاق می افتد. بعد از تایید کلیات پلان رستوران و تطبیق آن با کانسپت اصلی رستوران، گروه معماری وارد مرحله طراحی داخلی می شوند. طراحی داخلی رستوران به عنوان آخرین امضای گروه طراحی معماری محسوب می شود. مرحله طراحی داخلی رستوران از نظر توجه همزمان به جزئیات فضا و کانسپت و کلیات آنها و همچنین بیان نهایی فضا به مشتریان، مرحله ای بسیار مهم و حساس محسوب می شود. در طراحی رستوران در تبریز شاهد ایجاد موجی از تقلید و تلفیق سایر رستوران ها در پروژه ها هستیم که در طراحی داخلی رستوران ها به اوج خود می رسد. دفتر معماری بوم تبریز نیز از شاهدان این موضوع نسبت به طرح های خود بوده است. بعد از طراحی و راه اندازی رستوران برکه تبریز، بلوکی از رستوران های سنتی که فضای رستوران برکه را تقلید کرده بودند، در محدوده رستوران برکه شکل گرفت که نکته جالب اینجاست که علیرغم انجام هزینه زیاد در این پروژه ها، هرگز موفقیت رستوران برکه را تجربه نکرده اند و حتی در صورت انجام تبلیغات سنگین نیز نخواهند توانست از تبعات تقلید و کپی کاری خود رها شوند.

برای خلاقیت در طراحی داخلی رستوران، مراحل قدم به قدم ورود به حیطه طراحی داخلی پیشنهاد می شود که با ترتیب زیر قابل اتخاذ است:

قدم اول در طراحی داخلی رستوران: تسلط کامل بر اندازه فضا است. علاوه بر در اختیار داشتن نقشه و پلان محل احداث رستوران، باید به طور حضوری مکان احداث رستوران را بررسی کرد. تسلط کافی بر فضاهای موجود نیاز اساسی برای نیل به طراحی موفق است. از طرفی با تسلط به ابعاد و اندازه های محیط کار، از پیشنهاد و اجرای طرح های غیر متناسب جلوگیری می شود که متاسفانه در برخی از پروژه های طراحی رستوران در تبریز مشاهده می شود.

قدم دوم در طراحی داخلی رستوران: بررسی و آنالیز دقیق منابع نور طبیعی و نوردهی فضا می باشد. با توجه به نیاز مبرم یک فضای مخصوص تغذیه به آرامش و آسایش روشنایی، این موضوع بسیار مهم و حیاتی می باشد. باید قدم به قدم انواع مسیرهای دریافت نور طبیعی مناسب یک رستوران را بررسی کرد و سعی در استفاده بهینه از آنها داشت. ممکن است نور مناسب را از یک پنجره دریافت کنید یا منبع نور مناسب شما یک باز شو در سقف باشد. باید به تمامی این موارد تسلط داشته باشید و از آنها به بهترین نحو استفاده کنید. با توجه به اقلیم تبریز، استفاده از نور طبیعی در طراحی رستوران در تبریز بسیار مهم و حیاتی می باشد که در تعداد معدودی از پروژه های طراحی رستوران در تبریز استفاده و بازی با نور طبیعی دیده می شود.

قدم سوم در طراحی داخلی رستوران: انتخاب مصالح و یا وسایلی است که طراحی داخلی را حول آنها انجام می دهید. خرید و انتخاب مصالح، مبلمان و وسایل یک رستوران با تطابق کامل بر کانسپت اصلی انجام می گیرد و طراحی داخلی رستوران را حول خود شکل می دهد. بحث هماهنگی در رنگ ها و مصالح و هماهنگی تمامی تمامی موارد با کانسپت رستوران، موضوعی بسیار حیاتی و مهم است. شهر تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و ارتباط بالایی که با کشور ترکیه دارد، شاهد وفور مصالح و لوازم ساخت ترکیه می باشد و این امر در زمینه طراحی رستوران در تبریز موجب ایجاد موجی از تشابه فضاهای رستورانی تبریز با موارد مشابه در ترکیه شده است.

قدم چهارم در طراحی داخلی رستوران: تصمیم گیری در مورد رنگ بندی می باشد. با توجه و عنایت به کانسپت اصلی رستوران، بودجه پروژه، مصالح و برند و هویت شکل داده برای رستوران، می توان در مورد رنگ بندی کلی مجموعه نظر داد. این مرحله تابع بسیاری از تصمیمات و نتایج قبلی است و نمی توان با آن به طور مستقل برخورد کرد. در طراحی رستوران در تبریز پیشنهاد می شود استایل کلی رستوران با هماهنگی مناسبی در فرم و رنگ محیط دیده شود. از طرفی موضوع رنگ در طراحی داخلی رستوران تاثیر به سزایی در احساسات کاربران محیط دارد و این امر با توجه به ماهیت محیط، بسیار حساس و مهم تلقی می شود. در طراحی رستوران در تبریز ، پیشنهاد می شود که با مطالعه و آنالیز رقبا و شرایط محیطی به موضوع رنگ بندی رستوران دقت ویژه ای شود.

قدم پنجم در طراحی داخلی رستوران: آغاز پروژه با دیوارهای آن می باشد. وارد کرد جزئیات و عناصر طراحی را با دیوارهای محیط شروع کنید. اگر هدف شما بزرگتر جلوه دادن فضا باشد و یا هر هدف دیگری داشته باشید با طراحی دیوارها و انتخاب مصالح و رنگ متناسب با خواسته خود می توانید در مسیر نیل به هدف خود حرکت کنید. دیوارها به عنوان محل آغاز یک پروژه طراحی داخلی، می توانند تصویری از فضا را در ذهن شما ایجاد کنند که ارزیابی میزان تطابق فضاسازی با کانسپت اولیه را ممکن و میسر می سازد. طراحی رستوران در تبریز در مرحله طراحی داخلی و با انتخاب طرح و رنگ مناسب هر دیوار می توان تبدیل به پروژه ای موفق شود.

قدم ششم در طراحی داخلی رستوران: پرداختن به کف سازی محیط می باشد. بعد از طراحی پلان رستوران، تصمیم روی چیدمان، انتخاب مصالح و رنگ بندی محیط و طراحی دیوارها و با توجه به همه موارد بالا، باید کف سازی محیط انتخاب شود. کف سازی رستوران تابع بسیاری از عوامل از جمله هویت کلی رستوران، اندازه و میزان ترافیک انسانی پیش بینی شده در رستوران، دستگاه ها و سیستم ها پیش بینی شده برای حمل و نقل داخل رستوران و تمامی موارد ذکر شده می باشد که در بسیاری از پروژه های طراحی رستوران در تبریز به آن توجه کافی نمی شود. در طراحی رستوران در تبریز باید پیش بینی فصول پر بارش نیز به خوبی انجام گیرد.

قدم هفتم در طراحی داخلی رستوران: استفاده و مکان یابی درست و دقیق مبلمان و ابزار می باشد. با توجه به وجود انواع مختلف شخصیت رستورانی در تبریز، در طراحی رستوران در تبریز باید به این موضوع توجه کافی شود. در استفاده و انتخاب مبلمان هم می توان از هماهنگی آنها با محیط استفاده کرد و هم می توان از کنتراست آنها با فضا استفاده کرد. این موضوع به کانسپت اصلی طرح و میزان جسارت طراح رستوران در استفاده از تضاد و هماهنگی بستگی دارد. در طراحی رستوران در تبریز باید در استفاده بهینه از مبلمان دقت کافی به عمل آید تا علاوه بر جلوگیری از هزینه اضافی، طرح و نقش کلی رستوران با مشکلات ایجاد شده توسط مبلمان نامناسب از بین نرود.

قدم هشتم در طراحی داخلی رستوران: اولویت بندی نوع استفاده و انتخاب منابع نور مصنوعی می باشد. با توجه به پیک بالای اکثر رستوران ها در وعده شام، انتخاب و استفاده مناسب از منابع نور مصنوعی اهمیت به سزایی در کیفیت فضایی رستوران و جذب و حفظ مشتریان دارد. بازی با نور در رستوران ها یکی از اصلی ترین ابزارهای طراحان داخلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان می باشد. در طراحی رستوران در تبریز ، استفاده متناسب از نور مصنوعی می تواند متضمن ایجاد فضای خوش آیند رستوران باشد.

قدم نهم در طراحی داخلی رستوران: وارد کردن سلایق و خلاقیت های فردی طراح می باشد. پس از تصمیم در مورد تمامی موارد مرتبط با طراحی داخلی رستوران، می توان از خلاقیت های فردی طراحان در بهبود فضای رستوران استفاده کرد. استفاده خلاقانه از طرح ها و رویدادهای منحصر به فرد در رستوران، طرح را به یک پروژه منحصر به فرد تبدیل کرده و باعث ارتقای برند رستوران و نیل به موفقیت در طراحی رستوران در تبریز می شود.

طراحی رستوران سنتی

با توجه به سابقه طولانی شهر تبریز در زمینه رستوران داری و برندینگ رستوران که اغلب با زمینه فعالیت مرتبط با غذاهای سنتی ایرانی و آذربایجانی بوده است و استقبال زیاد از رستوران های با منو و فضای سنتی در منطقه آذربایجان، استقبال زیادی از طراحی رستوران سنتی می شود و موضوع طراحی رستوران سنتی را به موضوعی محبوب در زمینه ی طراحی رستوران در تبریز تبدیل کرده است.

تقلید و عدم خلاقیت در طراحی رستوران سنتی در تبریز

متاسفانه در بسیاری از پروژه های طراحی رستوران در تبریز دیده می شود که برای ساخت یک رستوران سنتی صرفا یک فضای تقلید شده را کافی می دانند و این کار موجبات ابتذال موضوع طراحی رستوران سنتی در تبریز را فراهم آورده است. برعکس تصورات اکثریت، طراحی رستوران سنتی فرآیندی بسیار خلاقانه و حساس است. در صورت اهمال در ایجاد فضای مناسب و خلاقانه، فضای یک رستوران سنتی به یک محیط کهنه و فرسوده و یا محیطی شلوغ و پر از آلودگی بصری تبدیل می شود.

برای طراحی رستوران سنتی، تیم معماری باید تسلط کافی روی مصالح بوم آورد و طرح های معماری سنتی در حد کافی در تیم معماری پروژه موجود داشته باشند. آشنایی با المان های معماری سنتی و توانایی در تلفیق آنها با عناصر معماری مدرن و به روز امکان ارائه طرحی مناسب برای طراحی رستوران سنتی را ایجاد می کند. معماران دفتر معماری بوم تبریز با سابقه طولانی در فضاسازی رستوران های سنتی نگاه ویژه ای به طراحی فضاهای سنتی به صورت علمی و اصولی دارند. یکی از نمونه های موفق طراحی رستوران در تبریز ، رستوران سنتی برکه تبریز می باشد که در دو فاز و توسط استودیو معماری بوم صورت پذیرفته است. این رستوران عامل ایجاد یک بلوک رستورانی در کمربندی سردرود شده است که حداقل 4 رستوران با تقلید از المان های رستوران برکه سعی در تجربه موفقیت آن را داشته اند که در اکثر موارد، حتی نزدیک به آن هم نشده اند.

استودیو معماری بوم تبریز مسئولیت طراحی و اجرای این رستوران را بر عهده داشته است و در برندینگ و بازاریابی آن نیز به صورت مشاور در کنار پروژه حضور داشت. این پروژه از موفق ترین پروژه های طراحی رستوران در تبریز محسوب می شود.

طراحی رستوران مدرن

با توجه به ورود سبک ها و سلایق متنوع به صنعت رستوران داری در ایران، سبک ها متنوعی از طراحی رستوران مدرن در حال ظهور در ایران هستند که با توجه به خواسته های کارفرما و یا کانسپت اصلی پروژه، طرحی پاسخگو و مناسب می توان اجرا کرد. برای طراحی رستوران مدرن باید با دقت و حساسیت بالایی در تعریف کانسپت رستوران عمل کرد. با توجه به تعدد سبک های رستورانی و برندهای غذایی، یک پروژه طراحی رستوران مدرن یک پروژه کاملا کانسپت محور محسوب می شود.

طراحی رستوران مدرن یک موضوع پیچیده در طراحی رستوران در تبریز محسوب می شود که باید با شناخت بالایی نسبت به فضای شهری و جو اجتماعی حاکم بر تبریز انجام گیرد. با توجه به تعدد بالای رستوران های مدرن در تبریز، ایجاد خلاقیت و جلب توجه کافی و در عین حال عدم عبور از مرز بهینه بین طرح مناسب و آنارشی در طراحی موضوعی حساس و دقیق محسوب می شود.

طراحی نمای رستوران

طراحی رستوران در تبریز ، اهمیت ویژه ای به نماسازی رستوران و طراحی نما ی بیرونی رستوران قائل است. با توجه به رقابت بالا در این صنعت، یکی از عوامل مهم در موقفیت طرح یک رستوران طراحی و ساخت نمای رستوران به گونه ای است که مشتریان را به بازدید از فضا دعوت کند. در طراحی رستوران در تبریز باید توجه خاصی به زمینه طراحی در طراحی نمای رستوران شود و طراحی نمای بیرونی رستوران به گونه ای انجام گیرد که در تضاد مخرب با محیط نباشد و از رستوران و برند آن تصویر مخربی در اذهان ایجاد نشود.

موضوع طراحی نمای رستوران ، به حدی در توفیق یک رستوران ایجاد تکانه مثبت می کند که در زمان ایجاد کانسپت اولیه باید به تمامی ابعاد و جوانب طراحی نما ی رستوران پرداخته بشود. هماهنگی نمای رستوران با کانسپت کلی رستوران و ارتباط و ایجاد دیالوگ مناسب با محیط، در کسب موفقیت یک رستوران بسیار مهم و حیاتی است. در طراحی رستوران در تبریز با توجه به بافت ناهمگون نما در شهر تبریز و وجود طرح های به اصطلاح پاشنه بلند در تبریز، طراحی نمایی فاکتورهای ذکر شده بسیار حساس و دشوار به نظر می رسد.

دکوراسیون رستوران کوچک در تبریز – طراحی رستوران ارزان در تبریز

در طراحی رستوران در تبریز بسیاری از موارد پیشنهاد شده، مربوط به دکوراسیون رستوران کوچک – طراحی رستوران ارزان می باشد. با توجه به شرایط شهری متراکم شهر تبریز، باید توجه ویژه ای به دکوراسیون رستوران کوچک – طراحی رستوران ارزان مبذول شود.

طراحی و ساخت یک رستوران با هزینه ای کم و یا دکوراسیون یک رستوران کوچک به نحوی که علیرغم محدودیت ها طرح موفقی باشد، یک موضوع چالش برانگیز است که در استودیو معماری بوم توجه ویژه ای به آن شده است.

در برخی از پروژه های طراحی داخلی و کاربری های متفاوت، مثل باشگاه های ورزشی استودیو معماری بوم، کارفرمایان را به استفاده از مصالح ارزان و خلاقیت در طراحی و برندینگ هدایت می کند. برای مثال در طراحی رستوران دوک ، با استفاده از مصالح ارزان و طراحی کمینه، فضایی مناسب و محبوب ایجاد شده است.

طراحی-کافه-رستوران-دوک-در-تبریز

راه-اندازی-کافه-رستوران-دوک-در-تبریز

مراجع

1- سید صدر، سید ابوالقاسم،” معماری، رنگ و انسان”، انتشارات آثار اندیشه، تهران، 1380

2- رحیمی، الناز،” طراحی فضاهای تجاری”، نشر هنر معماری قرن، تهران، 1390

3- کریس گریملی و می می لاو،” طراحی داخلی “، مترجم: سمیه سادات حسینی، اکبر دبستانی، انتشارات کتابکده کسری، مشهد، 1395

4- پیروز آشوری و کسری طالبیان، “رستوران”، انتشارات کتابکده کسری، مشهد، 1392

5- ارک گوبه،” برندینگ عاطفی پارادایم جدید در زمینه ارتباط برندها با مردم”، مترجم: خلیل جعفرپیشه، انتشارات بازاریابی، تهران، 1393

6- حسین حاجی بابایی و فاطمه حاجی بابایی، “دیدگاه های دیوید آکر در برندسازی”، انتشارات ادبستان-آیلار، تهران، 1394

7- William Strunk JR. and E.B White,” The Elements of Style”, Allyn and Bacon, 2000

انجام خدمات طراحی رستوران در تبریز به صورت تخصصی با تیم کاری بسیار قوی و تجارب موفق و متعدد در استودیو معماری بوم امروز تماس بگیرید

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714.       شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930.        شماره موبایل: 09223654069

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *