طراحی آشپزخانه

 طراحی آشپزخانه:

 

طراحی آشپزخانه، حاصل چندین سال تجربه استودیو معماری بوم بوده که در قالب یک مقاله در اختیار شما همراهان سایت قرار داده شده است.

استودیو معماری بوم تبریز، از دفاتر فعال تبریز در زمینه طراحی داخلی در تبریز ، طراحی معماری در تبریز ، طراحی باغ و ویلا در تبریز ،طراحی آشپزخانه، نسبت به مسئولیت های اجتماعی خود و دغدغه مندی نسبت به کیفیت معماری در ایران و تبریز بی تفاوت نبوده و با جلب توجه عمومی نسبت به معضلات شهرسازی و معماری در ایران، آگاهی عمومی اقشار مختلف اجتماع را نسبت به این قضیه بهبود دهد.

.

10 نکته در طراحی کابینت آشپزخانه در تبریز:

طراحی داخلی در تبریز از جمله مواردی است که بحث کیفیت در آن به شدت تحت تاثیر قرار مدگرایی از طرف کارفرمایان و رقابت نا سالم برخی از معماران  برای جلب توجه قرار گرفته است. این امر ضمن ایجاد آسیب های جدی در کیفیت فضاهای ساخته شده، هزینه های گزافی را متوجه کارفرمایان و اقتصاد کشور می کند.

استودیو معماری بوم تبریز آماده ارائه انواع خدمات طراحی، نظارت و اجرا برای تمامی پروژه های ساختمانی می باشد.

طراحی داخلی در تبریز از زمینه های فعالیت استودیو معماری بوم تبریز می باشد.

امروز با ما تماس بگیرید.

تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶

کدپستی: 5157753714      شماره تلفن: 04133332930

فاکس: 04133332930      شماره موبایل: 09223654069

صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید

.

یکی از فعالیت های استودیو معماری بوم تبریز در زمینه آگاهی بخشی اجتماعی در حیطه معماری، ارائه تمرینات درسی مخصوص برای دانشجویان رشته معماری در دانشگاه ها می باشد. در یکی از این تمرینات از دانشجویان خواسته شده است که متنی با عنوان طراحی…. نگارش کنند. بنا به استانداردهای علمی و آکادمیک و تعهدات استودیو معماری بوم در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی، متن های دریافتی بدون هیچ کم و کاست و صرفا با اعمال ویرایش، در سایت استودیو معماری بوم تبریز منتشر میگردد.

یکی از مقالات دریافتی، با عنوان مسائل کلیدی طراحی آشپزخانه، به بررسی ملاحظات طراحی آشپزخانه پرداخته است. طراحی آشپزخانه در تبریز و طراحی کابینت در تبریز از جمله موارد بسیار پر کاربرد و پر مخاطب طراحی داخلی در تبریز می باشد که لزوم پرداختن به آن بسیار موکد می باشد.

پروژه طراحی آشپزخانه: خانه نیکان

 

مسائل کلیدی طراحی آشپزخانه :

عملکرد فضا

طراحی آشپزخانه جزو فضاهای اصلی در هر خانه به شمار می آید که شاید در نگاه اول محلی برای طبخ غذا به نظر برسد .اما در نگاهی عمیق تر علاوه بر مورد ذکر شده فضایی برای اعضای خانواده است که بتوانند در کنار هم از آشپزی لذت ببرند ، غذا صرف نمایند و در یک محیط صمیمی و دوستانه به گفت و گو پیرامون مسائل مورد علاقه شان بپردازند.

یک آشپزخانه در صورتی که به درستی طراحی شود می تواند پاسخگوی این نیاز ها برای خانواده پر دغدغه امروزی باشد که شاید هنگام صرف غذا تنها اوقاتی باشد که همه اعضای خانواده کنار هم سپری می کنند. به همین جهت لازم است طراحی این فضا به گونه ای باشد که علاوه بر انطباق با نیازهای عملکردی آن حس راحتی ، آسایش و صمیمیت را منتقل کند.

جانمایی در پلان

طراحی آشپزخانه بهتر است در قسمت شمالی پلان جای بگیرد. در صورتی که مساحت فضا عامل محدود کننده نباشد، میتوان آشپزخانه را در قسمت شمال شرقی جانمایی کرد تا بتوان از قسمت شرقی برای فضای صبحانه خوری استفاده نمود. با توجه به نور طبیعی که از طرف شرق در ساعات اولیه روز می تابد فضای مطبوعی را بوجود خواهد آورد.

هم چنین قسمت شمال شرقی پلان نسبت به شمال غربی از نظر تهویه طبیعی آشپزخانه عملکرد بهتری خواهد داشت.

آشپزخانه جز فضاهای نیمه عمومی در یک واحد مسکونی است که از آن بعنوان هسته مرکزی منزل یاد می شود . بهتر است ترجیحا در مجاورت نشیمن قرار بگیرد. هم چنین باید با فضای نهارخوری ارتباط موثری داشته باشد تا عمل انتقال غذا ها به آسانی صورت پذیرد.

فضای دیگری که لازم است در ارتباط با آشپزخانه باشد، وروردی منزل است که نزدیکی این دو فضا سبب سهولت در انتقال مواد غذایی خریداری شده به آشپزخانه و نیز خارج نمودن زباله ها از آشپزخانه خواهد شد بدون این که نیاز به پیمودن مسیر پیچیده و عبور از سایر فضاها باشد.

طراحی آشپزخانه، استودیو معماری بوم
طراحی آشپزخانه، استودیو معماری بوم

مطلب پیشنهادی: طراحی آشپزخانه هترا

.

 

ابعاد و استاندارد ها:

تعیین استاندارد ها و طراحی اشپزخانه بر اساس آن جز گام های اولیه و ضروری در طراحی هر فضایی می باشد تا بهترین و مناسب ترین عملکرد را نسبت به فیزیک کاربر خود داشته باشد.

در حالت کلی ابعاد کابینت به این صورت تعریف می شود :

1.ارتفاع شامل 14 سانتی متر پاخور ( که کمی عقب تر از درب کابینت خواهد بود ) 70 سانتی متر فضای کابینت و 6 سانتی متر ضخامت رویه کابینت که همان پیشخوان یا میز کار است که کمی بیرون زدگی از درب کابینت خواهد داشت) در نظر گرفته می شود.

ارتفاع جزیره میتواند 1 متر یا حتی تا 110 سانتی متر بسته به نیاز کارفرما باشد.

2.عمق فضای ذخیره سازی برای کابینت های پایین حداقل 60 سانتی متر و برای کابینت های بالایی حداقل 40 سانتی متر در نظر گرفته می شود این اختلاف 20 سانتی متری برای راحتی کار کردن روی پیشخوان لحاظ می شود.

این فاصله 60 سانتی متری برای بار صبحانه اگر تنها از یک سمت صندلی گذاشته شود. کافی است اما در صورتی که در دو طرف صندلی داشته باشیم حداقل باید 1 متر عرض لحاظ نماییم که این عرض برای جزیره نیز صادق است.

3. ابعاد و اندازه عناصر اصلی آشپزخانه بسته به انواع محصولات تولیدی متنوع می باشد اما به عنوان استاندارد کلی این ابعاد به شرح زیر می باشد :

  اجاق گاز : 50*80 سانتی متر

  سینک ظرفشویی دو لنگه با فضای آبچکان : 50*150-120 سانتی متر

  یخچال ( ساید بای ساید ) : 80*110 سانتی متر

لازم به ذکر است پشت یخچال حتما باید فضای خالی وجود داشته باشد. با توجه به عمق یخچال که حداقل 70 سانتی متر است و با احتساب فضای خالی قطعا عمق یخچال از 60 سانتی متر کابینت بیرون زدگی خواهد داشت. بهتر است برای داشتن ظاهر صاف و یکدست کابینت های مجاور یخچال عمق بیشتری داشته باشند. البته این در صورتی است که عرض آشپزخانه به حدی کم نباشد که محدودیت حرکت ایجاد کند.

هم چنین به عنوان نکته آخر اگر نیاز به یخچال اضافی داشته باشیم می توان یک یخچال کوچک داخل کابینت تعبیه کرد به گونه ای که ظاهر آن درب کابینت باشد که البته این کار را فقط برای یخچال های کوچک با موتور کوچک و نیاز به فضای تهویه کوچکتر برای موتور می توان انجام داد.

 

نکات طراحی آشپزخانه، استودیو معماری بوم
نکات طراحی آشپزخانه، استودیو معماری بوم

این مطلب را از دست ندهید: آشپزخانه برماس

.

انواع آشپزخانه از نظر چیدمان:

ابتدا لازم به ذکر است که چیدمان عناصر در فضای آشپزخانه از نظر تاسیساتی تابع پلان معماری خواهد بود لذا خط و مشی اولیه در طراحی این فضا در این مرحله یعنی طراحی پلان تعیین خواهد شد که بدیهی است در انتخاب نوع چیدمان موثر خواهد بود.

نکته بعدی توجه به مثلث کار است. سه عنصر اصلی که این مثلث را تشکیل می دهند عبارتند از : اجاق گاز ، سینک ظرفشویی و یخچال و فریزر که البته ممکن است در برخی چیدمان ها از جمله چیدمان خطی چنین مثلثی تشکیل نشود . هدف اصلی از بیان چنین مفهومی آن است که فاصله این سه عنصر در حالت اعتدال باشد یعنی نه آنقدر کم که سبب اختلال در امور شود و نه آنقدر زیاد که الزام به طی مسیر طولانی وجود داشته باشد. به هر روی رعایت فاصله به گونه ای که محیط مثلث بین 4.8 تا 6 متر باشد به نظر منطقی می رسد.

نکته آخر توجه به مساحت آشپزخانه است که یک پارامتر اساسی و تعیین کننده در انتخاب شکل آشپزخانه به شمار می رود.

پروژه پیشنهادی: خانه نور

حال با در نظر داشتن این موضوعات به تبیین انواع مختلف چیدمان می پردازیم:

1)حالت خطی : بیشترین کاربرد این چیدمان که در آن کلیه لوازم آشپزخانه روی یک دیوار قرار میگیرند در خانه هایی با مساحت کم می باشد چرا که کمترین اشغال فضا را در این چیدمان خواهیم داشت. البته بدیهی است به همان میزان که فضای کمتری را اشغال می کند فضای کابینت کمتری هم برای ذخیره سازی لوازم و نیز پیشخوان به عنوان میز کار خواهد داشت. که ممکن است خیلی مناسب سبک زندگی ایرانیان نباشد اما به هر حال برای افراد خوش ذوق با سلیقه مدرن که بخصوص با مشکل کمبود مساحت مواجه اند میتواند گزینه مناسبی باشد.

البته این مدل چیدمان در خانه های بزرگتری که هدف ، داشتن پلان باز بدون محدودیت دید است ؛ نیز راه حل مناسبی خواهد بود.

2)حالت ساده یا موازی : این مدل چیدمان شبیه حالت اول است با این تفاوت که در دو طرف کابینت و پیشخوان داریم . طبیعتا فضای بیشتری برای ذخیره سازی در اختیارمان قرار خواهد داد. اما توجه به این نکته ضروری است که این مدل چیدمان تقریبا حالت بسته دارد و با دیگر فضاهای خانه ارتباط بصری نخواهیم داشت.

3)حالت ال شکل : این حالت برای مواقعی که آشپزخانه به فضایی مانند نشیمن مشرف است کاربرد فراوانی دارد. در حالت کلی یک مدل باز با فضای آزاد زیاد است که افراد زیادی می توانند در آن جمع شوند. علاوه بر آن در این مدل آشپزخانه میتوان میز نهارخوری کوچک و یا یک جزیره قرار داد.

4)حالت یو (U) : این حالت همانطور که از اسمش پیداست چینش به شکل یو است. در این مدل بیشترین فضای ذخیره سازی و پیشخوان را خواهیم داشت. اما به اندازه ی مدل های دیگر انعطاف پذیر نیست و نمیتوان در چنین آشپزخانه ای میز نهارخوری یا جزیره قرار داد چرا که کل فضا را اشغال و محدود خواهد کرد مگر در مواردی که وسعت آشپزخانه چشمگیر باشد. هم چنین در این حالت ورودی آشپزخانه محدود و تنها از یک سمت خواهد بود.

5)حالت جی (J) : این حالت که در خانه های ایرانی بیشتر استفاده می شود مناسب آشپزخانه هایی است که از دو یا سه طرف توسط دیوار احاطه شده اند و یک عنصر شبه جزیره که آن را به نام -اوپن- (این اصطلاح اشتباه از زمانی رواج یافت که آشپزخانه در خانه های ایرانی از حالت فضای بسته خارج شد و به حالت باز یا اوپن درآمد ) می شناسند عمود بر یکی از پیشخوان ها قرار می گیرد. به این عنصر شبه جزیره می گوییم چرا که از یک سمت به دیوار تکیه می دهد. اگر آشپزخانه وسعت مناسبی داشته باشد و ضرورتی برای افزودن فضای ذخیره سازی نباشد می توان از این شبه جزیره به عنوان بار صبحانه و یا حتی میز نهارخوری کوچک (در صورتی که عرض مناسب را لحاظ کرده باشیم ) استفاده نمود.

نور و تهویه طبیعی و مصنوعی در آشپزخانه:

آشپزخانه اگر تنها محل کار در نظر گرفته شود میتواند جز فضا های فرعی در اولویت بندی نورگیری طبیعی به حساب آید و وجود پنجره ضرورتی نداشته باشد. اما همانطور که اشاره شد این فضا کارکرد های دیگری نیز دارد بنابراین بهتر است نورگیری طبیعی داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که وجود نور خیره کننده در فضای آشپزخانه کار کردن را با مشکل مواجه کرده و سبب اختلال در عملکرد آن می شود. هم چنین باید در نظر داشت که اجاق گاز نباید در مجاورت پنجره قرار بگیرد. بهترین عنصر برای قرارگیری کنار پنجره سینک ظرفشویی می باشد که سبب خشک شدن رطوبت آن می شود.

حتی در صورت وجود نورگیری طبیعی استفاده از نور مصنوعی برای فضای اجاق گاز لازم و ضروری است که معمولا روی هود پیش بینی می شود. همچنین در صورت امکان ، استفاده از نور مصنوعی در فضای سینک ظرفشویی مفید خواهد بود و استفاده آن بالای جزیره یا بار صبحانه در صورت وجود به تکمیل کمپوزوسیون بصری فضا و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه کمک خواهد کرد.

حتی در صورت وجود پنجره تعبیه تهویه مصنوعی برای آشپزخانه ضروری است.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه برج اپال

ترکیب رنگی

ترکیب رنگی آشپزخانه تا حدود زیادی به تم غالب دکوراسیون منزل و نیز سلایق شخصی افراد بستگی دارد. اما در حالت کلی رنگ های روشن و براق برای محیط های کوچک پیشنهاد می شوند. در صورتی که هدف طراحی رسیدن به صمیمیت در فضا باشد بهتر است از رنگ های گرم که می توانند چنین حسی را منتقل کنند استفاده شود. هم چنین استفاده از رنگ متضاد با رنگ کابینت ها برای رویه پیشخوان میتواند با ایجاد کنتراست ، ظاهر زیبا و جذابی به آشپزخانه ببخشد.

جنس و متریال

متریال غالب در فضای آشپزخانه چوب است که در انواع طرح ها و رنگ ها تولید می شود تا طبق تشخیص طراح برای طرح مورد نظر به کار گرفته شوند.

نکته حائز اهمیت جنس متریال استفاده شده برای پوشش دیوار (فضای بین کابینت ها ) است. این قسمت باید با متریالی پوشانده شود که در برابر آتش و شست و شو مقاومت قابل قبولی داشته باشد که کاشی می تواند انتخاب مناسبی باشد. بهتر است در این قسمت ها از متریال های براق استفاده نشود چرا که تنها مدت اندکی پس از استفاده به دلیل ایجاد آلودگی و چربی در محیط آشپزخانه کدر خواهند شد و جلوه خود را از دست خواهند داد.

متریال کف بایستی قابل شست و شو و مقاوم باشد.

نقش گل و گیاه در آشپزخانه

گل و گیاه در فضای داخلی حس طراوت ، شادابی و سرزنگی ایجاد میکند که هم باعث آرامش جسم و روح می شود و هم میتواند یک عنصر تهویه طبیعی باشد.

گل و گیاه علاوه بر زیبایی به دلیل تاثیری که رنگدانه های سبز طبیعی بر عملکرد مغز می گذارند سبب تقویت خلاقیت در افراد می شود. علاوه بر آن گیاهان کاشته شده می توانند مصرف خوراکی داشته باشند و مستقیما در آشپزخانه استفاده شوند.

سبک های طراحی رایج در ایران!

سبک های رایج طراحی آشپزخانه همانند اکثر موضوعات طراحی به دو دسته کلی مدرن و کلاسیک تقسیم میشوند.

اما منظور عموم جامعه از این دو واژه چیست؟ آیا شناخت دقیقی از این سبک های طراحی وجود دارد؟

متاسفانه در جامعه امروز ما طراحی مدرن تنها به عنوان سبکی کم هزینه تر شناخته می شود که تزئینات تجملاتی طرح های کلاسیک را ندارد. بعنوان مثال اگر یک طرح مینیمال با رنگ سفید ترکیب شده با متریال بتن طراحی کنیم واژه بی روح را در وصف طرح خود خواهیم شنید. چرا که مقصود جامعه از طرح مدرن یک سبک بی سبکی است که فقط میدانیم کلاسیک نیست!

اما در مورد خود طرح کلاسیک چطور؟ آیا منظورمان از این واژه واضح است؟ متاسفانه خیر! طرح های کلاسیکی که ما در اطرافمان می بینیم همان طرح هایی است که از آن بعنوان مدرن کذایی یاد کردیم به همراه تزیینات افراطی به رنگ طلایی در غیر معمارانه ترین شکل ممکن!

دلیل این آشفتگی و بی اطلاعی جامعه این است که افرادی که در این موضوع متخصص هستند به کار گرفته نمی شوند و اکثر افرادی که در این حیطه مشغول به کار هستند بدون داشتن دانش طراحی کافی تنها به تقلید صرف اکتفا می کنند.

علاوه بر این آگاهی جامعه در مورد معماری و دکوراسیون به قدری ناچیز است که عملا خواسته های غیر منطقی و غیر تخصصی کارفرما که حتی گاها خلاف اصول و مبانی معماری هستند به طراح تحمیل می شود و فرصت طراحی آزادانه و خلاقانه و جسارت استفاده از سبک های جدید به معمار داده نمی شود. سطح سلیقه عمومی و سواد بصری در حدی پایین است که از چنین نو آوری هایی استقبال نخواهد شد مگر در موارد استثنا. و دقیقا به همین دلیل است که اکثر آشپزخانه های ما که در اصل متناسب با نیاز ها و علایق اعضای خانواده طراحی نشده اند فضاهایی بی روح ، بی هویت ، تکراری و کسل کننده اند که نه تنها آرامش بخش نیستند که حتی می توانند اثرات منفی در روح و روان مخاطب بگذارند.

این پروژه را از دست ندهید: خانه نیکان

پایان مقاله

استودیو معماری بوم تبریز ضمن تاکید بر لزوم تطابق پروژه های طراحی داخلی در تبریز با معیارها و استانداردهای فنی و زیبایی شناختی، از علاقه مندان دعوت می نماید در صورت تمایل در موضوعات زیر مقالات خود را برای درج در وبسایت استودیو معماری بوم تبریز، از طریق پست الکترونیکی مندرج در صفحه تماس با ما، ارسال فرمایند.

  • طراحی استاندارد آشپزخانه در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق خواب والدین در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق خواب کودک ( پسر) در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق خواب کودک ( دختر) در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق خواب نوجوان (پسر) در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق خواب نوجوان (دختر) در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی سرویس های بهداشتی خصوصی در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی سرویس های بهداشتی عمومی در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی فضاهای نشیمن در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق تلویزیون در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی اتاق مطالعه و کار در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی کابینت آشپزخانه در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی کمد و فضای استوریج در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی دفاتر اداری در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی مطب پزشک در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی مطب دندانپزشک در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی کافی شاپ در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی رستوران در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی باشگاه در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی فروشگاه در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی فضاهای آموزشی در طراحی داخلی در تبریز
  • طراحی قنادی در طراحی داخلی در تبریز

و سایر پروژه ها در طراحی داخلی در تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *