طراحی داخلی در تبریز+ جدیدترین ترند ها✅
طراحی داخلی در تبریز یکی از زمینههای معماری است که امروزه از بیشترین تعداد متقاضی برخوردار است. وقتی ساختمانهای ساخته شده در سطح شهر معمولا در مراحل پایانی ساخت با مشکل رو به رو میشوند و حتی به سختی میتوانند پایان کار دریافت کنند، واحدهای مسکونی نیز معمولا در مرحله سفیدکاری و فقط با یک لایه گچ فروخته میشوند در نتیجه کارفرمایان بعد از خرید دوباره اقدام به اعمال تغییرات میکنند که نیاز به طراحی داخلی در تبریز را بیش از پیش مینماید. کیفیت بسیار پایین مصالح استفاده شده در داخل واحد مسکونی که به دلیل پایین آوردن قیمت تمام شده انجام میشود علت دیگری است که خریداران ساختمانهای نوساز را به یکی از مشتریهای شرکت طراحی داخلی در تبریز تبدیل مینماید.
خدمات ما: معماری کلاسیک ،طراحی باغ و ویلا در تبریز ،طراحی رستوران در تبریز ، طراحی کافی شاپ در تبریز ، طراحی دکوراسیون مغازه در تبریز
برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در تبریز با بهترین کیفیت توسط متخصصین معماری داخلی در تبریز و دارای تجربه کافی در یکی از قویترین آتلیههای معماری تبریز امروز با ما تماس بگیرید:
تبریز، ولیعصر، مرکز تجاری اطلس، طبقه ۱۰، واحد ۱۶
کدپستی: 5157753714 شماره تلفن: 04133332930
فاکس: 04133332930 شماره موبایل: 09223654069
صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید
.
استودیو معماری بوم تبریز با بیش از 16 سال تجربه در زمینه طراحی داخلی در تبریز، با استفاده از متخصصین مجرب و خلاق یکی از قوی ترین شرکتهای طراحی معماری در تبریز به حساب میآید که تمامی تلاش خود را در جهت افزایش کیفیت طراحی داخلی در تبریز به کار بسته است و یکی پیشگامان در زمینه دکوراسیون داخلی کلاسیک در تبریز میباشد.
این مطلب نیز با هدف افزایش آگاهی کارفرمایان در مورد فلسفه طراحی داخلی ارائه شدهاست:
اگر بتوانیم با جابجایی تیغهی دیواری، فضایی را بزرگتر کنیم که پاسخی باشد به نیازی، یا اینکه با تغییر رنگ فضایی دیگر، روحیهی ساکنان آنجا را بهتر کنیم و یا با چیدمانی صحیح در مبلمان خانه، حرکت اهالی را نظم بهتری ببخشیم در این صورت جانی تازه به فضا دمیده ایم که ارتقای سطح کیفی آن فضا را در پی خواهد داشت. این فعالیتها را معماری داخلی و یا طراحی داخلی مینامیم. تفاوت این دو واژه به اینصورت مورد پذیرش اندیشمندان این رشته است که؛ معماری داخلی شامل طرح و ساخت فضاهای داخلی ساختمان است در حالیکه طراحی داخلی صرفاً در طراحی و برنامه ریزی محدود شده است. این در حالی است که در شهر تبریز به طور عامیانه به طور کلی برای این قسم از خدمات معماری از اصطلاح طراحی داخلی در تبریز استفاده میشود.
برای مشاهده طراحی داخلی انجام شده توسط استودیو معماری بوم اینجا کلیک کنید.
تعاریف دیگر در معماری داخلی:
- طراحی داخلی، آموزش هنر بهتر زیستن در فضایی محدود.
- معماری داخلی، ورود جان زندگی به فضای معماری است.
- طراحی داخلی شکل آفرین زندگی مناسب، با فرهنگ مصرف کننده و مخاطبش است.
- طراحی داخلی کوششی ست تجربی در اهلی کردن فضای زندگی.
به هر حال در طراحی داخلی، طرز استفاده از فضا اهمیت دارد نه خود فضا. اصطلاحی در طراحی داخلی وجود دارد که از کوچکی فضا نترسید، کوچکترین خانه ها را هم می توان بزرگ و چشمگیر جلوه گر ساخت. در شهر تبریز نیز به دلیل کوچکی فضاهای خانههای بسازبفروشی، یکی از چالشهای طراحی داخلی در تبریز اسفاده حداکثری از کوچکترین فضاها میباشد.
نکات مهم در طراحی داخلی:
اولین قدم در طراحی داخلی کاستن از لوازم و اشیای غیر ضروری است، بیشتر مردم گویی ناچارند که در هر متر مربع از فضا تا می توانند اشیای و اکسسوری بیشتری بگنجانند. حاصل این طرز فکر، به راستی محدودیت جا خواهد بود. همچنین به زودی متوجه خواهید شد که استفاده از اشیای کوتاه (ارتفاع کم) در اتاقها، به انسان حس گشادگی و دلبازی و خلوتی می بخشند و وسایل کوچک اتاق را باز و روشن می کنند. فرهنگ اجتماعی شهروندان آذری نیز این مسئله را شدیدتر میکند که یکی دیگر از چالشهای طراحی داخلی در تبریز به شمار میآید.
برای بزرگ تر جلوه دادن یک اتاق، دیوارها و سقف را رنگ روشن بزنید. سطوح انعکاسی، مانند دیوارهای آینه پوش یا جلا داده شده، اتاق را بزرگتر نشان میدهند. این همان احساس مشابه خطای باصره است.
قبل از رندهای نهایی طراحی داخلی، برای چندمین بار موجودی بازار از بابت انواع مبلمان و اندازه های واقعی آنها را بررسی کنید ممکن است یک کاناپه خاص کل فضای شما را تحت تاثیر قرار دهد و برای شما مهمترین منبع الهام شود.
توجه به حال و هوا (Ambience)
اتاقهای به یاد ماندنی مانند انسانهای به یاد ماندنی، هویتی متمایز دارند به بیان هنری، یک اتاق در بدو ورود، شخصیت صاحب آن را تداعی می کند. این نکته در طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت است و آنچه موجب احساس است حال و هواست نه الزاماً سبکی که برای طراحی آن انتخاب کرده اید. طیف گسترده ای از امکانات و تجهیزات برای حصول این مهم وجود دارد ؛ انواع پارچه ها، چراغ ها، ضمائم تزئینی و بسیاری لوازم دیگر که جهت آفرینش روحیه دلخواه خود میتوانید به کار گیرید. این مسئلهای است که بیشتر کارفرمایان به آن عمدا یا سهوا بیتوجه هستند، بدین معنی که طراحی داخلی در تبریز را صرفا حرکتی تزئینی میبینند و به عنوان هزینه اضافی به حساب میآورند.
بی پیرایگی در طراحی داخلی یعنی توجه به اصل و هدف غایی معماری داخلی. توصیه میکنم به پشتی ای تکیه دهید، پاهایتان را بالا بگذارید، راحت باشید و روح و روان خود را دوباره سرشار انرژی سازید. این جا خانه است رفاه و آسایش روحی اصلی ترین هدف آن است . خانه تسکین دهنده آلام ساکنین و نماد خویشتن آنها ست. لذا اجازه دهید سلیقه افراد ساکن در خانه جریان یابد و از زمینه های آشفته که حس کنجکاوی و ماجراجویی معمارانه را پاسخ می دهد بپرهیزید.
نمونه هایی از طراحی داخلی در تبریز
خانه پناه پروژهای است که در آن بیش از هر چالشی؛ با محافظهکاری کارفرما روبرو بودیم، اینکه گویا قرار است همه اجزای خانه را بدون کوچکترین جسارت یا خارج کردن از عرف شناخته شده بچینیم. هرچند سبک کار در پروسه همفکریها با کارفرمای محترم تا حدی عقیم ماند ولی در نهایت خانه ای دلنشین، گرم و پناهگاهی مناسب برای اهل خانه دیزاین شد.
اگر عنوان مناسبی برای این خانه بنویسیم عبارت زیر بدست میآید؛
«طراحی داخلی نئوکلاسیک با کنترل هزینه و استفاده از مبلمان موجود»
اضافه کنید با کارفرمای خوشسلیقه ! بنابراین خانه نیکان سادهست اما سخت و اجرای آن پر تنش… معمولاً مبلمان و فضاپردازی در سالنهای مربعی شکل به راحتی حل نمیشود به همین دلیل در روند طراحی پتانسیلی برای پارتیشن چوبی بین نهارخوری و فضای نشیمن به وجود آمد که از آن به عنوان تی وی وال استفاده کردیم.
خانه هترا یک پروژه لوکس در یکی از بهترین خیابانهای تبریز است که علاوه بر متریالها و تزیینات بسیار باکیفیت، از تجهیزات و امکانات بسیار لوکس و خواص هم بهرهمند است. در این خانه به سیستم ویژه آشپزخانه و امکانات رفاهی مشابه بسنده نشده و هترا خانهای کاملاً هوشمند با سخت افزار و نرمافزاری است که مختص این خانه طراحی و ساخته شده است.
خانه نور؛ یک ساختمان سه طبقه تک واحدی است. زیربنای مسکونی پروژه ۲۱۰ متر است. با توجه به موقعیت آن که نورگیری از سه وجه میسر است چالش اصلی فراتر از نور و جایابی ریزفضاها بود. عملاً علاقه (بخوانید عشق 😁) و دست و دلبازی کارفرما در تزیینات داخلی در تضاد مستقیم با وسعت طبقات بود بنابراین تمام تلاش برای کنترل ابعاد فضاهای مورد نیاز در هر طبقه شده است.
در پروژههای کلاسیک حساسیت عمده در هارمونی جزییات خیالانگیز بدنه داخلی متمرکز میشود، اما قضاوت کیفیت آن با شماست.
نقش مبلمان در طراحی داخلی (Furniture):
مبلمان در طراحی داخلی نقشی همانند مواد اولیه اصلی در تهیه غذا دارد، اساساً مبلمان و اکسسوری ها بخشی از طرح هستند که خانهی یا فضای کار دوست داشتنی و قابل زندگی را خلق میکند. فضاهای خالی پوسته هایی بی روح هستند که برای هیچ فعالیتی روایتی ندارند. مبلمان مشوق بروز فعالیتهایی است که طراح و معمار برای استفاده کننده ها در نظر گرفته است. به عنوان مثال اگر یک کاناپه رو به پنجره ای گشاده جاگیری شده اس به احتمال قوی مخاطبین انتظار دارند در هنگام نشستن چشم اندازی بدیع یا خوشایند را در پیش رو داشته باشند. یکی از اشتباهات رایج در طراحی داخلی و دکوراسیون منازل چیدمان غلط مبلمان پشت به پنجره است که نه تنها از اصول بدیهی استفاده از نور طبیعی به دور است بلکه گفتگو در این مجموعه مبلمان به صورت ضد نور در چهره ها خواهد بود که یکی از موارد بسیار رایج در خانوادههای ایرانی است و به خصوص در طراحی داخلی در تبریز از چالشهای میباشد که برای معماران به سختی قابل حل است.
رنگ (color):
ادراک رنگ حاصل چگونگی جذب یا انعکاس نور مرئی در طیف رنگ توسط جسم است. در طراحی داخلی، رنگ از چالشی ترین و بحث انگیز ترین نمودهای طراحی داخلی بوده و هست، وقتی در طراحی داخلی رنگ وارد گود میشود رمز و راز آغاز میشود، تاثیر بسیار قوی رنگ مثل شمشیر دولبه در طراحی داخلی عمل می کند. پس به خود جرأت دهید و در انتخاب رنگ بسیار جسور باشید اما همواره مراقب باشید که اثرات روانی رنگ که درعلوم مختلف در مورد آن بحث شده ممکن است به کارتان آسیب بزند. این کار راهوشمندانه و شاعرانه انجام دهید و بیشتر از آزادی فکری برخوردار باشید . من این نوید را بدهم که رنگ بسیار ارزان است و اگر رنگ انتخابی تان در نهایت مورد پسند شما نبود به راحتی عوضش کنید.
برخی از رنگها به صورت ذاتی حامل احساسی هستند که باید به آنها توجه کرد. به عنوان مثال: رنگ زرد؛ رنگ هوشیاری و تازه گی ست رنگ صبح است و جوانی و انگیزه در حالیکه رنگ آبی، رنگ اعتماد و صلابت است رنگ لباس دیپلماتها و رنگ زمینه سخنرانی پیشوایان مذهبی، رنگ محکم و بی شکی است رنگ آسمان و حس ملکوت. از طرفی رنگ قرمز ماهیت مادی و زمینی دارد رنگ اشیا ست و به نظر می رسد رنگ قرمز پر حرارت و در عین حال نا پایدار است رنگ قرمز تیره در کنار رنگهای طلایی تجمل بسیار پر اغراق را نمایش می دهند. رنگهای بنفش رنگ رسمی سالنهای مد و رنگ زنان است.
رنگها برای ایجاد حال و هوای خاص مد نظر طراح در یک پروژه معماری داخلی بسیار کارآمد هستند، به عنوان مثال اتاقهای نشیمن با رنگهای سیاه و بژ و سفید و در زمینه ای کرم حال و هوایی کلاسیک و پیچیده خواهند داشت، حسی پر خاطره و رمزآلود در عین حال آشنا.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه رنگ در طراحی داخلی به کتاب هنر رنگ، ایتن مراجعه کنید همچنین این فایل ممکن است برای شما مفید باشد.
تناسبات در طراحی داخلی:
در رشته های هنر و طراحی، تناسب یکی از اصول اصلی در تعریف شکل است: نسبت اندازه عرض به طول. توصیف تناسب یک شئی محدود به اندازه های آن نیست زیرا هنگاهی که طراحان از تناسب شکل سخن می گویند اغلب در مورد ارتباط میان عرض و طول مستطیل محیطی یا محاطی شکل بحث می کنند در حالیکه می توانند تناسب یک بیضی و یا حتی فرمهای نامنظم و پیچیده مانند یک استخر لوبیا شکل را نیز بیابند.
تناسب فضا یا جسم در طراحی داخلی، با اندازه نسبی سه متغیر توصیف میشود: عرض، طول، ارتفاع. ویژه گی های شخصیتی و کاربردی یک اتاق به شدت تحت تاثیر تناسب فضا ست. یک اتاق مستطیل داز و باریک با بلندای زیاد، ویژه گی های متفاوت از یک اتاق مربع شکل با سقف کوتاه دارد. تناسب نسبی اتاق موجب می شود که یک فضا به منزله یک مسیر عبور یا مکانی برای توقف در نظر گرفته شود. اتاقهای مربع شکل ایستاتر هستند اما چیدمان مبلمان در آنها دشوارتر است.
نورپردازی در طراحی داخلی:
در طراحی داخلی و دکوراسیون فضاهای معماری، نورپردازی یکی از مهمترین و آخرین تکه های پازل اتمام و نمایش کار است. بدون نور ما چیزی نمیبینیم و با نور زیاد عمق فضا و حجم را به درستی درک نمیکنیم. به عنوان طراح باید بدانید که نورپردازی بیشتر برای ایجاد سایه های مناسب است نه نور!
بنابراین منابع نوری باید از نوع صحیح انتخاب و در جای درست قرارگیرند تا اهداف مورد نظر طراح تأمین شود. به عنوان مثال در برخی محیطها مثل کافه تمرکز نور اهمیت زیادی دارد چرا که در طراحی داخلی کافی شاپ محدوده هر میز لازم است تا حدی حس محرمیت و فضای گفتگوی خصوصی را ایجاد کند بنابراین علاوه بر چیدمان درست مبلمان، نورپردازی ابزار قدرتمندی در این زمینه محسوب می شود.
نورپردازی فضاهای داخلی به عنوانی روشی برای برجسته کردن نقاط قوت در یک فضا و خنتثی کردن پرسپکتیوهای نامناسب احتمالی نیز کاربرد دارد.
نمونه ای از نورپردازی فضای داخلی با تاکید بر فضای میانی و آب در تصاویر زیر مشاهده میکنید
این مطلب را از دست ندید: طراحی رستوران برکه
طراحی این رستوران سنتی توسط شرکت طراحی بوم (استودیو بوم) در تبریز انجام شده است.
درست است که نورپردازی مصنوعی امتیازات خاص خود را دارد: قابل کنترل است (از لحاظ شدت، رنگ، جهت و نوع منبع نوری) اما انسانها شیفته نور طبیعی هستند به عنوان یک اصل این نکته را در نظر بگیرید که هر فضایی در روز نیاز به روشن کردن چراغ داشته باشد آن فضا، فضای زندگی نیست. بنابراین در طراحی داخلی فضاهای اداری و تجاری و مسکونی فضاهای غیر نورگیر یا انبار هستند یا سرویس!
انعطاف پذیری در طراحی داخلی
فضاهایی که در آنها زندگی میکنیم تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای ما هستد؟ آیا قادر هستیم بسته به نیازهای احتمالی خود، فضا را تغییر دهیم؟ در چند دهه اخیر با تغییرات گستردهای در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در سراسر جهان و کشورمان مواجه هستیم. به تبع این تغییرات مباحثی نظیر پایداری در تمام عرصههای زندگی بشر مطرح میشوند. گران شدن زمین، رشد جمعیت و کمبود فضا، لزوم طراحی پایدار و تغییر در سبک زندگی، همه و همه اهمیت وجود فضاهای انعطافپذیری که بتوانند همگام با این تغییرات، در طول زمان پاسخگوی تمایلات و نیازهای کاربر باشند را آشکار میکنند. مسکن، مکانیست که دائم در حال تغییر است. خانه به مثابه ظرفیست که مظروف آن گروههای سنی مختلف، گذر زمان، سبک زندگی در حال تغییر و متغییرهایی از این دست هستند. مسکن بایستی پاسخگوی تغییرات و نیازهای انسان از کودکی تا کهنسالی از جمله تغییر در ابعاد خانوار و سلیقههای شخصی متفاوت باشد و متناسب با آن، تغییر کند. پیشرفت در تکنولوژی، روشهای ساخت قطعات و مصالح ساختمانی و همچنین مبلمان، هم عاملی برای سوق به انعطافپذیری و هم وسیلهای جهت نیل به آن محسوب میشود.
انعطافپذیری میتواند در قالبهای متفاوتی در مسکن تبلور یابد: “خانهای برای یک عمر” یا “خانه ای برای تمامی نسلها” مسالهای که در این خصوص باید به آن توجه کنیم اینست که تمام خصوصیات و ویژگیهای کاربر را از نقطهنظر فرهنگی اجتماعی و مهمتر از همه اقتصادی باید در نظر بگیریم. اینکه کاربر ما کیست، چه نیازها و تمایلاتی دارد، چه انتظاراتی از مسکن دارد، چه تغییرات اساسی در طول عمر در زندگیش رخ میدهد. رابطه میزان درآمد شخص با ارزش زمین در محلهای که در آن زندگی میکند چیست (تجربه نشان میدهد که معمولا در کشور ما، مردم به محض پیشرفت اقتصاد در زندگیشان، بیشتر تمایل به تغییر محل زندگی به محلهای بهتر و مرفهتر دارند)